Zaštita i spašavanje

ZNAČAJNIJE AKTIVNOSTI 2013-2014

16.2.2015

2013.

 

NAJVAŽNIJE AKTIVNOSTI I STANJE U OBLASTI

Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine – Sektor za zaštitu i spašavanje radio je na osnovu Zakona o ministarstvima i drugim organima uprave Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH“, broj 5/03) i Okvirnog zakona o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih ili drugih nesreća u Bosni i Hercegovini („Službeni glasnik BiH“, broj 50/08), te Programa rada Ministarstva sigurnosti BiH za 2013. godinu, uputa, instrukcija, međunarodnih i drugih dokumenta značajnih za oblast zaštite i spašavanja.

Ključne aktivnosti odnosile su se na implementaciju Okvirnog zakona, ispunjavanju međunarodnih obaveza u oblasti ZiS, razvoja sistema zaštite i spašavanja na svim nivoima organiziranja. U tom cilju ostvarena je saradnja sa svim institucijama i organima u BiH u čijoj nadležnosti je oblast zaštite i spašavanja i saradnja sa međunarodnim organizacijama i institucijama. Posebna pažnja posvećena je preventivnom djelovanju, kao i edukaciji određenih kategorija stanovništva u oblasti ZiS. Održan je značajan broj seminara i konferencija za strukture na lokalnom nivou s ciljem pomoći u upoznavanju sa standardima iz ove oblasti u zemljama EU i pomoći u izradi legislative koja će biti izrađena u skladu sa tim standardima. Učinjen je značajan napor na opremanju struktura zaštite i spašavanja na nižim niovima organiziranja kroz različite donacije i obučavanjem kroz učešće u međunarodnim i drugim vježbama. Smatramo da je u proteklom periodu učinjen značajan napredak u funkconiranju sistema zaštite i spašavanja u BiH i stvorene sve pretpostavke da Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine može uspješno realizirati svoje ključne aktivnosti koje se odnose na djelovanje u slučaju velikih prirodnih ili drugih nesreća, a to podrazumijeva da se uspješno može iskoordinirati međunarodna pomoć i unutrašnja koordinacija.

Pored planskih aktivnosti realiziran je i veliki broj aktivnosti koje nisu bile planirane, a odnose se na zaštitu i spašavanje od požara te učešće u međunarodnim aktivnostima (vježbe, seminari, konferencije i sl.) koje su organizirane po pozivu.

Izrada Plana zaštite i spašavanja od prirodnih ili drugih nesreća institucija i organa BiH

Na osnovu Odluke Vijeća ministara Bosne i Hercegovine usvojene na sjednici održanoj 28. februara 2013. godine, formirana je Interresorna radna grupa za izradu Plana zaštite i spašavanja od prirodnih ili drugih nesreća institucija i organa BiH. Predstavnici Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine, Sektora za zaštitu i spašavanje su održali 35 konsultantivnih sastanaka sa predstavnicima 16 od ukupno 18 instiucija i organa BiH.

Održane su dvije radionice i to: Druga instruktivna radionica 5. juna 2013. godine na kojoj su sagledani postignuti rezultati institucija i organa BiH u izradi planova zaštite i spašavanja i Treća instruktivna finalna radionica od 5. novembra 2013. godine na kojoj su prezentirani operativni planovi institucija i organa BiH. (Prva instruktivna radionica održana je u decembru 2012. godine). Trenutno je u toku pribavljanje mišljenja institucija i organa BiH na prijedlog Plana zaštite i spašavanja od prirodnih ili drugih nesreća institucija i organa BiH koji su izradili predstavnici Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine i u čijem su sastavu pojedinačni operativni planovi instiucija i organa BiH. Mada je bilo planirano da Plan zaštite i spašavanja bude dostavljen na usvajanje Vijeću ministara Bosne i Hercegovine do kraja decembra 2013. godine, rok je prolongiran do kraja januara 2014. godine zbog kašnjenja u dostavi mišljenja institucija i organa U Bosni i Hercegovini.

U sklopu ovih aktivnosti izrađeni su i donešene pojedinačni planovi svih institucija i organa BiH među kojima je i Plan Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine za djelovanje u slučaju prirodnih ili drugih nesreća.

Ovim je ostvaren izuzetno značajan napredak u planiranju za djelovanje u slučaju prirodnih ili drugih nesreća.

Organizacija godišnjeg foruma u funkciji Platforme za smanjenje rizika od katastrofa u BiH

U organizaciji Ministarstva sigurnosti BiH u Sarajevu je 25. i 26. marta 2013. godine održana prva konferencija Platforme za smanjenje rizika od katastrofa u Bosni i Hercegovini. Ministarstvo sigurnosti će prema zaključcima ove konferencije a u skladu sa Hyogo deklaracijom provesti procedure  izvještavanja UN-a o održavanju konferencije i uspostavljanju platforme kao stalnog foruma za razmjenu mišljenja, stavova i prijedloga za smanjenje rizika od katastrofa.

Konferencija Platforme za smanjenje rizika od katastrofa Bosne i Hercegovine, odnosno Forum će se organizirati svake godine uz učešće i aktivno djelovanje širokog kruga institucija, organa i organizacija, vladinog i nevladinog sektora iz različitih oblasti djelovanja koje kroz svoju nadležnost mogu doprinijeti smanjenju rizika od katastrofa i unapređenju zaštite i spašavanja ljudi i materijalnih dobara. Putem Foruma bi trebalo da dođe do jačanja dijaloga te razmjene mišljenja i informacija u cilju smanjenja rizika od katastrofa. Ovim je ispunjena obavezaa Bosne i Hercegovine koja proizilazi iz Hyogo deklaracije.



Stvaranje pretpostavki za funkcioniranje Koordinacionog tijela Bosne i Hercegovine za zaštitu i spašavanje

Imenovan je novi sastav Koordinacionog tijela. Stvorene su materijalne i finansijske pretpostavke za rad Koordinacionog tijela u 2014. godini. Održane su tri sjednice Koordinacionog tijela i usvojen Poslovnik o radu. Predstavnici Ministarstva sigurnosti izradili prijedlog Izvještaja o aktivnostima Koordinacionog tijela u 2013. godini i poslali na dalje razmatranje i usvajanje Vijeću ministara Bosne I hercegovine.

Izrada Studije za gašenje šumskih požara u Bosni i Hercegovini

Formirana je Radna grupa za izradu Studije za gašenje šumskih požara u Bosni i Hercegovini koja je pripremila Nacrt Studije. Mada je planirano da Studija bude dostavljena Vijeću ministara BiH na usvajanje do kraja 2013. godine, u skladu sa zaključkom Vijeća ministara BiH sa 65. sjednice održane 8.10.2013. godine, rok za konačnu dostavu teksta Studije Vijeću ministara je prolongiran za 31.1.2014. godine (Zaključak Vijeća ministra).

Izrada dokumenta “Uputstvo za međuresornu koordinaciju prilikom primanja, upućivanja i tranzita međunarodne pomoći u zaštiti i spašavanju”

Prijedlog Dokumenta je urađen u skladu sa međunarodnim dokumentima i standardima i dobivena pozitivna mišljenja svih nadležnih institucija i organa u Bosni i Hercegovini. Dokument je usvojen od strane Vijeća ministara BiH na 62. sjednici održanoj 3.9.2013. godine.

Izrada procedura komunikacije između institucija i organa BiH, entiteta i Brčko Distrikta BiH u slučaju prirodnih ili drugih nesreća, te procedure obavještavanja javnosti

Radi se o procedurama komunikacije između operativno-komunikacijskih centara institucija i organa u Bosni i Hercegovini u cilju razmjene podataka i efikasnije saradnje u slučaju prirodnih ili drugih nesreća a što je obaveza u skladu sa članom 14. Okvirnog zakona oa zaštitiu i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih ili drugih nesreća u Bosni i Hercegovini (“Službeni glasnik BiH”, broj 50/08) i koje donosi ministar sigurnosti.

Formiranje mješovite specijalizirane jedinice za zaštitu i spašavanje

Stvorene su pretpostavke za pravni okvir formiranja mješovite specijalizirane jedinice, što je i predviđeno za 2013. godinu. S obzirom da postoji visok stepen nerazumijevanja i uticaja politike na ove aktivnosti, konačno formiranje I funkcionalna upotreba jdinice planirana je za 2015. godinu.

Osiguranje adekvatne opreme za strukture sistema zaštite i spašavanja u BiH

Na osnovu utvrđene analize potreba i utvrđenih prioriteta, izvršena je nabavka potrebne opreme za strukture sistema zaštite i spašavanja u BiH ( OKC BiH -112 i operativni centri entiteta i Brčko Distrikta) te utvrđena analiza potreba za naredni period. Ove aktivnosti će se nastaviti kontinuirano i u 2014. i 2015. godini.

Stvaranje pretpostavki za uvođenje jedinstvenog evropskog broja za hitne situacije – 112

U cilju stvaranja pretpostavki za uvođenje jedinstvenog evropskog broja za hitne situacije – 112, izvršena je analiza spremnosti i identificirane potrebe i prioritetne aktivnosti te instaliran dio opreme i sredstava.

Na osnovu prijedloga Operativno komunikacijskog centra Bosne i Hercegovine-112, Sektor za zaštitu i spašavanje je dao određene prijedloge i sugestije na Prednacrt zakona o elektronskim komunikacijama koji su usvojeni i ugrađeni u članove Zakona koji se odnose na korištenje Jedinstvenog evropskog broja za hitne situacije-112. Prema Ugovoru sklopljenom između Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine i Vlade Tuzlanskog kantona uspostavljen je redundandni (rezervni) operativno- komunikacijski centar u Tuzli i nabavljena oprema data na korištenje Kantonalnoj upravi civilne zaštite Tuzla, čime su stvorene pretpostavke za uspješno djelovanje sistema zaštite i spašavanja i uvođenje jedinstvenog evropskog broja za hitne situacije 112.

Priprema i organiziranje međunarodnog regionalnog seminara o upravljanju katastrofama u BiH u saradnji sa NATO (DMS-13)

U organizaciji Ministarstvo sigurnosti BiH, Sektora za zaštitu i spašavanje i NATO štaba iz Brisela, u periodu od 17-20.6.2013. godine u Sarajevu je održan seminar o upravljanju katastrofama u Bosni i Hercegovini na temu “Podrška pogođene države prijemu međunarodne pomoći u katastrofi”. Seminar je ocijenjen visokom ocjenom za pripremu i organizaciju od strane NATO-a i zemalja učesnica. 

Ispunjavanje obaveza koje proističu iz integriranja u NATO u domenu civilnog planiranja za vanredne situacije

U cilju ispunjavanja obaveza koje proističu iz integriranja u NATO, pored gore navedenog seminara organiziranog u junu 2013. godine, predstavnici Ministarstva sigurnosti BiH su također učestvovali na dva redovna plenarna zasjedanja Grupe za civilnu zaštitu u martu i septembru u Briselu i na dva zasjedanja Komiteta za civilno planiranje za vanredne situacije –CEPC u junu i oktobru u Briselu.

 Ministarstvo sigurnosti BiH je od strane NATO inspekcije dobilo visoke ocjene u martu i oktobru 2013. godine za realizaciju aktivnosti po IPAP i PARP program.

Seminari o procjeni rizika na lokalnom nivou

U organizaciji Ministarstva sigurnosti BiH i Agencije za upravljanje u vanrednim situacijama Kraljevine Danske (DEMA) održani su regionalni seminari na temu „Procjena rizika na lokalnom nivou“ i to u Blagaju (07.05. do 08.05.2013.), Bijeljini (28.10.-29.10.2013.) i Livnu ('6.06.-07-06-2013.). Cilj seminara je bio da se kroz tematske sadržaje predstave modeli i postupci u izradi procjeneugroženosti od prirodnih ili drugih nesreća na lokalnom nivou.

Realizacija projekta ARGOS

U okviru provedbe aktivnosti Sektora za zaštitu i spašavanje i Operativno komunikacijskog centra BiH-112 na realizaciji projekta „ARGOS - B&H” ( sistem za rano otkrivanje radijacije u otvorenom prostoru), u Sarajevu je 28. i 29. novembra 2013. godine održan međunarodni ekspertski seminar na temu primjene i korištenja sistema ARGOS. Seminar je održan u organizaciji Sektora za zaštitu i spašavanje Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine i Danske agencije za rukovođenje u katastrofama (Danish Emergency Management Agency-DEMA).

Osiguranje sekundarne lokacije OKC BiH – 112

U cilju osiguranja sekundarne lokacije Operativno-komunkacijskog centra BiH-112 na području Tuzle, te u tu svrhu provođenja procedura međunarodnog javnog konkursa – tendera za integraciju i proširenje IKT infrastrukture OKC BiH-112, potpisan je 1. aprila 2013. godine Sporazum o saradnji između Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine i Vlade Tuzlanskog kantona. Sporazumom je predviđeno i uspostavljanje Kantonalnog operativnog centra civilne zaštite Tuzlanskog kantona.

Učešće u izradi „Plana zaštite stanovništva od jonizirajućeg zračenja“

Predstavnici Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine, Sektora za zaštitu i spašavanje su učestvovali u radnoj grupi Državne regulatorne agencije za radijacijsku i nuklearnu sigurnost za izradu „Plana zaštite stanovništva od jonizirajućeg zračenja“. Plan je izrađen i u fazi razmatranja i usvajanja.

Inicijativa DPPI o uspostavi jedinice za spašavanje na vodi

Prema inicijativi DPPI (Inicijativa pripravnosti i prevencije katastrofa u jugoistočnoj Evropi) predviđena je uspostava jedinice za spasavanje na vodi od predstavnika devet zemalja članica među kojima je i Bosna i Hercegovina. U cilju realizacije ove inicijative održana su dva regionalna tematska sastanka DPPI inicijative i jedna obuka u vezi komande i kontrole. Prihvaćeno je da Bosna i Hercegovina ima dva tima a ostale države po jedan tim. Slijedi nastavak aktivnosti u 2014. godini.

Bosna i Hercegovina je dobila dva granta Japanske vlade za nabavku vozila i opreme za spašavanje na vodi i zaštitu od poplava ukupne vrijednosti cca. 3,5 miliona KM (očekivana isporuka u oktobru 2014. i maju 2015.), Oprema i vozila će biti upućena entitetima i Brčko Distriktu BiH za potrebe mješovite jedinice za zaštitu i spašavanje.

Obilježavanje 1. marta, Međunarodnog dana civilne zaštite i 13. oktobra Međunarodnog dana smanjenja rizika katastrofa

Predstavnici Ministarstva sigurnosti BiH, Sektora za zaštitu i spašavanje su već drugu godinu zaredom organizirali obilježavanje 1. marta, Međunarodnog dana civilne zaštite i 13. oktobra Međunarodnog dana smanjenja rizika katastrofa prigodnim pres konferencijama, na kojima su se novinarima i predstavnicima međunarodnih organizacija obratili ministar sigurnosti, odnosno zamjenik ministra sigurnosti. Prilikom obilježavanja 1. marta, Međunarodnog dana civilne zaštite, pojedincima i organizacijama su uručene zahvalnice za posebne zasluge razvoju sistema zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini.

Izrada edukativnog materijala za stanovništvo i školsku djecu iz oblasti zaštite i spašavanja

Završene su aktivnosti na izradi edukativnog materijala za stanovništvo i školsku djecu iz oblasti zaštite i spašavanja u skladu sa Planom rada za smanjenje rizika od katastrofa i sigurnost djece za period 2013 – 2014. godine, potpisanim u januaru 2013. godine od strane ministra sigurnosti Bosne i Hercegovine i predstavnice UNICEF-a u BiH.

Pomenute aktivnosti su organizirane pod motom „Spreman-spašen“ u okviru kojih su izrađene i odštampane publikacije: „Porodični priručnik za ponašanje u slučaju prirodnih ili drugih nesreća“, dječiji priručnik „Naučimo kako da se zaštitimo od prirodnih katastrofa“ i igrice za djecu „Zemlja rizika“, koje su dostavljene u osnovne škole na području Bosne i Hercegovine.

Održavanje međunarodne konferencije „Zaštita od požara kao dio integriranog sistema zaštite i spašavanja u BiH“

Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine u saradnji s Institutom za zaštitu od požara i eksplozija – INZA-om, je 30. i 31.10.2013. godine, u Sarajevu organiziralo Međunarodnu konferenciju "Zaštita od požara kao dio integriranog sistema zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini". Partner u organizaciji konferencije je bila EFECTIS Group, evropski lider u oblasti protivpožarnog inženjeringa, testiranja i certifikacije.

Na konferenciji su učestvovali predstavnici državnih i entitetskih institucija i preduzeća u Bosni Hercegovini, privatnog sektora i šefovi službi zaštite i spašavanja zemalja regije, te predstavnici naučne i akademske zajednice, kao i predstavnici evropskih institucija i kompanija koje djeluju u oblasti zaštite od požara. Među prisutnima su bili i predstavnici 27 općina Bosne i Hercegovine, a na konferenciji je bilo oko 170 učesnika.

Jedan od ciljeva održavanja konferencije je i jačanje partnerstva privatnog i javnog sektora u skladu sa EU standardima.

Učešće na međunarodnim konferencijama, seminarima, sastancima, obukama

Predstavnici Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine, Sektora za zaštitu i spašavanje su tokom 2013. godine učestvovali u radu niza konferencija, seminara, sastanaka i obuka na međunarodnom nivou iz oblasti zaštite i spašavanja među kojima su najznačajniji:

-          Međunarodni ECO simpozijum u Istanbulu, Turska od 2. do 5. aprila 2013. godine.

-     Seminar o šumskim požarima u organizaciji IPA programa saradnje u oblasti civilne zaštite i učešće na sastanku s temom međunarodna saradnja tokom sezone šumskih požara u organizaciji Evropske komisije, Generalnog direktorata za humanitarnu pomoć i civilinu zaštitu – ECHO, Antwerp/Brisel, Belgija - period od 23. do 26. april 2013. godine.

-          Radionica “Zaštita životne sredine od prirodnih i drugih katastrofa”, Istanbul, Turska, period od 17. do 22. februara 2013. godine u okviru Programa za prevenciju, spremnost i odgovor na prirodne i druge nesreće – PPRD jug, a u saradnji sa UNEP/OCHA-om.

-          Seminar „Zapadni Balkan, približavanje EU - jačanje kapaciteta državnih institucija u ispunjavanju izazova integracije danas“ Sarajevo, period od 27. do 31. maja 2013. godine.

     

-          Sastanak Stalnih dopisnika EUR-OPA Sporazuma o velikim prirodnim i drugim nesrećama u Parizu, Republika Francuska, u periodu od 23. do 26. oktobra 2013. godine.

Šumski požari u Bosni i Hercegovini

Povodom šumskih požara u Bosni i Hercegovini koji su se desili u periodu od 31.07-27.08.2013. godine Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine je u okviru svojih nadležnosti, poduzelo sve potrebne mjere i putem Operativno komunikacijskog centra BiH-112 koordiniralo aktivnosti sa entitetskim upravama civilne zaštite, Ministarstvom odbrane Bosne i Hercegovine, EUFOR-om, Centrom za odgovor na vandredne situacije Evropske komisije u Briselu, NATO centrom za koordiniranje pomoći u vanrednim situacijama u Briselu, NATO Štabom u Sarajevu te centrima i nadležnim institucijama susjednih i drugih država u cilju prikupljanja i razmjene informacija i provođenja aktivnosti vezano za stanje izazvano šumskim požarima. Operativno komunikacijski centar BiH–112 Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine je bio aktivan u punom kapacitetu sa svim uposlenim. OKC BiH-112 je u saradnji sa Operativnim centrom za komandovanje i kontrolu u institucijama odbrane Bosne i Hercegovine vršio koordinaciju aktivnosti vezano za angažman snaga i resursa Oružanih snaga Bosne i Hercegovine na gašenju šumskih požara na teritoriji općina Jablanica i Petrovo, a na osnovu zahtjeva za pomoć upućenih Ministarstvu sigurnosti Bosne i Hercegovine od strane Republičke uprave civilne zaštite Republike Srpske i Federalne uprave civilne zaštite Federacije Bosne i Hercegovine. U periodu od 03.08 - 26.08.2013. godine po zahtjevina OKC BiH-112 angažovan je OS BiH helikopter na gašenju požara 37 puta (Jablanica i Petrovo). Također u pomenutom periodu putem Operativno komunikacijskog centra BiH-112 Bosna i Hercegovina zatražila je međunarodnu pomoć od strane NATO-a, EU, EUFOR-a i R. Turske, a na gašenju požara učestvovali su kanaderi R. Hrvatske u dva navrata (Jablanica).

ZAKLJUČIVANJE MEĐUNARODNIH UGOVORA

Kroz IPA projekte potpisani su i zajednički projekti o prekograničnoj saradnji i izvršena aplikacija sa Slovenijom, Hrvatskom i Crnom Gorom u oblasti zaštite od požara i spašavanja sa visina i isti su u fazi razmatranja. Ranije potpisani regionalni i drugi međunarodni dogovori se provode u skladu sa dogovorom, što se utvrđuje na redovnim godišnjim sastancima Stalne mješovite komisije za provedbu sporazuma između Vijeća ministara Bosne i Hercegovine i vlada susjednih zemalja i zemalja regije.

EVROPSKE INTEGRACIJE

Prema projektu EU IPA MB 2009-2012. godine nastavljene su projektne aktivnosti i u 2013. godini, na kojima su učestvovali predstavnici Ministarstva sigurnosti BiH kako slijedi:

 - Program LOT 1 – obavljena razmjena eksperata zemalja zapadnog Balkana i Turske iz oblasti zaštite i spašavanja (požari, poplave, sistem 112, obučavanje i osposobljavanje) u Austriji, Njemačkoj i Poljskoj   i održane dvije radionice o mehanizmu CZ u EU u Zagrebu. Ove aktivnosti su obavljene u prvoj polovini 2013. godine.

 - Do aprila 2013. godine održana u Crnoj Gori tri kursa koja se odnose na podršku države   

    domaćina u katastrofi (HNS);

 - U maju 2013. godine u Briselu održan forum direktora CZ regiona, a vezano za podršku EU

   zemljama zapadnog Balkana u oblasti civilne zaštite. U okviru ovog foruma, predstavnici    Ministarstva sigurnosti BiH su prisustvovali otvaranju novog operativnog centra EU – Centar za koordinaciju odgovora na katastrofe, umjesto dosadašnjeg Centra za osmatranje i javljanje – MIC.

- U novembru 2013. godine u Sarajevu je održan sastanak sa konzorcijem iz Slovenije za EU

   IPA-2, 2014-2015. (očekuje se imenovanje tri predstavnika BiH u Upravnom odboru u januaru

   2014.)

NEPLNIRANE AKTIVNOSTI

Posjeta Zajedničke komisije za odbranu i sigurnost Bosne i Hercegovine

U januaru 2013. godine predstavnici Zajedničke komisije za odbranu i sigurnost Bosne i Hercegovine posjetili su Sektor za zaštitu i spašavanje na čelu sa predsjedavajućom gđom. Dušankom Majkić. Članovi komisije su upoznati sa radom Sektora i organizacijom i djelovanjem Operativno-komunikacijskog centra BiH-112. Komisija je dala podršku radu Sektora sa zaključkom da se treba unaprijediti koordinacija i djelovanje na svim nivoima.

Pokrenuta inicijativa za lociranje unesrećenih putem mobilnih telefona

Ministarstvo sigurnosti BiH i gorske službe spašavanja u Bosni i Hercegovini su u junu 2013. godine pokrenuli inicijativu za osiguranje uvjeta za lociranje unesrećenih i izgubljenih osoba putem mobilnih telefona za potrebe sistema zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini.

2014.

NAJZNAČAJNIJE REALIZIRANE AKTIVNOSTI U 2014. GODINI SU:

1. Izrađen i usvojen Plan zaštite i spašavanja institucija i organa BiH

Plan zaštite i spašavanja od prirodnih ili drugih nesreća institucija i organa Bosne i Hercegovine je izrađen i usvojen na 88. sjednici Vijeća ministara Bosne i Hercegovine održanoj 19.3.2014. godine.

U okviru ovog plana izrađeni su i doneseni pojedinačni planovi svih institucija i organa BiH među kojima je i Plan Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine za djelovanje u slučaju prirodnih ili drugih nesreća.

Ovim je ostvaren izuzetno značajan napredak u planiranju za djelovanje u slučaju prirodnih ili drugih nesreća.

Mada su početkom 2014. godine utvrđeni okvir, uloge i indikatori za praćenje provedbe Plana zaštite i spašavanja, najbolji pokazatelji njegove realizacije u praksi je bila njegova primjena tokom poplava u maju, junu i augustu 2014. godine. Institucije BiH koje su djelovale tokom poplava radile su na osnovu izrađenih i usvojenih planova, što je značajno unaprijedilo njihove aktivnosti i plansko djelovanje.

Nakon poplava aktiviran je Plan zaštite i spašavanja Ministarstva sigurnosti BiH i Operativno-komunikacijski centar BiH – 112 koji djeluje u sklopu Ministarstva sigurnosti BiH se uključio u aktivnosti koordinacije djelovanja institucija i organa BiH kroz prikupljanje, razmjenu podataka i informacija i dostavljanje izvještaja u vezi s tim. Također su značajne aktivnosti bile u angažiranju Oružanih snaga BiH i saradnje sa drugim državama i međunarodnim organizacijama, prijemu, raspoređivanju, praćenju i odlasku međunarodnih spasilačkih timova.

Zaposlenici Ministarstva sigurnosti BiH, Sektora za zaštitu i spašavanje su se kroz angažman OKC BiH-112 koji radi neprekidno 24 sata maksimalno angažirali u skladu sa Planom zaštite i spašavanja i Informaciju o posljedicama poplava i poduzetim mjerama zaštite i spašavanja iz nadležnosti Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine dostavljali nadležnim institucijama i organima u BiH, posebno Vijeću ministara BiH, međunarodnim institucijama i organima.

Činjenica je da neke institucije i organi BiH koji su učestvovali u izradi predmetnog plana i izradili svoje planove zaštite i spašavanja nisu tokom poplava u BiH na najbolji način te planove proveli u praksi, ali imaju dragocjena iskustva za buduće djelovanje.

Radi poboljšanja i unapređenja stanja, u organizaciji Ministarstva sigurnosti BiH i uz pomoć UNDP-a organizirana je jednodnevna obuka „Implementacija Plana zaštite i spašavanja institucija i organa BiH“.

2. Organizirana 2. Konferencija - godišnji forum u funkciji Platforme za smanjenje rizika od katastrofa BiH

Druga konferencija Platforme za smanjenje rizika od katastrofa Bosne i Hercegovine

održana je 17. decembra 2014. godine u Sarajevu. Konferencija je bila posvećena pitanjima vezanim za zemljotrese, te je okupila veliki broj predstavnika struktura zaštite i spašavanja u BiH, državnih i entitetskih institucija, hidrometeorologije, seizmologije, građevinarstva, naučne i akademske zajednice, privatnih kompanija i preduzeća, nevladinih organizacija, lokalnih zajednica, međunarodnih organizacija, kao i brojne predstavnike medija (preko 100 učesnika).

Konferenciju je otvorio zamjenik ministra sigurnosti BiH Mladen Ćavar, a podršku je u ime predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH izrazio i Pavo Šljivić, savjetnik predsjedavajućeg.

Na kraju su usvojene i preporuke za buduće djelovanje i sačinjena informacija za Vijeće ministara Bosne i Hercegovine. Nakon usvajanja informacije zaključci će biti dostavljeni nadležnim institucijama i organima u BiH na realiziranje.

3. Provedene aktivnosti na unaprijeđenju rada Koordinacionog tijela BiH za zaštitu i spašavanje

Koordinaciono tijelo Bosne i Hercegovine za zaštitu i spašavanje koje predstavlja stručno operativno tijelo Vijeća ministara BiH i čija struktura i nadležnost su utvrđeni Okvirnim zakonom o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih ili drugih nesreća u Bosni i Hercegovini je tokom 2014. godine imalo određenih problema u svom radu. Radi se o problemima uglavnom političke prirode i različitog razumijevanja uloge Koordinacionog tijela zbog čega često nije bilo konsenzusa u donošenju odluka. Iz tog razloga je u 2014. godini održana samo jedna redovna sjednica i tri vanredne sjednice koje su inicirane velikim poplavama u Bosni i Hercegovini. Izvještaj o radu Koordinacionog tijela u periodu 2013 – 2014.godine dostavljen je Vijeću ministara BiH i usvojen na sjednici održanoj 23.7.2014. godine.

Radi unaprijeđenja rada Koordinacionog tijela, u saradnji sa UNDP-om održan je stručni seminar i izvršena obuka Koordinacionog tijela o koordinaciji međunarodne pomoći i obavezama zemlje koja traži međunarodnu pomoć u slučaju prirodnih ili drugih nesreća.

4. Izrađena i usvojena studija „Gašenje šumskih požara u Bosni i Hercegovini“

Vijeće ministara Bosne i Hercegovine je na 88. sjednici održanoj 19.3.2014. godine razmotrilo i usvojilo studiju „Gašenje šumskih požara u Bosni i Hercegovini“ i zadužilo Ministarstvo sigurnosti da navedeni dokument proslijedi institucijama i organizacijama čiji su predstavnici učestvovali u njegovoj izradi, što je i učinjeno.

Studiju je izradila interresorna radna grupa koju je imenovalo Vijeće ministara BiH.

Vijeće ministara je također, izrazilo spremnost da u cilju kvalitetnijeg nastupa proizvođača – ponuđača protupožarnih letjelica, opreme i sredstava za zaštitu od požara, s vladama entiteta i Brčko Distrikta BiH razmatra mogućnost zajedničke nabavke letjelica, koje bi, kako je u predmetnoj studiji i predloženo, bile u vlasništvu entiteta i s kojima bi entiteti samostalno upravljali.

Usvajanjem studije stvorene su pretpostavke za unapređenje djelovanja struktura zaštite i spašavanja u gašenju požara iz zraka i sa zemlje, definirana oprema koju je potrebno osigurati za vatrogasne jedinice i utvrđeni zaključci za poboljšanje stanja broja vatrogasaca, njihove obuke i sl.

5. Izrađen Program i plan obučavanja i osposobljavanja državnih službenika i uposlenika institucija i organa BiH iz zaštite i spašavanja

Program i plan je izrađen i nakon što je dobio pozitivno mišljenje institucija i organa Bosne i Hercegovine, odobren je i od strane zamjenika ministra sigurnosti 03.12.2014.godine.

Tokom izrade ovog programa je, zbog poznate situacije sa poplavama u BiH gdje su svi ljudski i materijalni kapaciteti Sektora za zaštitu i spašavanje bili angažirani u aktivnostima pomoći ugroženom stanovništvu, shodno zakonskim nadležnostima, došlo do prolongiranja u realizaciji planiranih aktivnosti tokom godine. Program je, ipak, izrađen i odobren od strane zamjenika ministra sigurnosti.

6. Izrađen Okvirni program i plan obučavanja i osposobljavanja u oblasti zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini, u skladu sa međunarodnim standardima

Okvirni program i plan je urađen u skladu sa planiranim Strateškim planom Ministarstva sigurnosti BiH 2014-2016. godine a koji se odnosi na relizaciju aktivnosti u 2014. godini.

Nakon što su dobivena pozitivna mišljenja nadležnih institucija i organa na nivou Bosne i Hercegovine, entiteta i Brčko Distrikta odobren je i od strane zamjenika ministra sigurnosti 03.12.2014. godine.

7. Provedene aktivnosti na realiziranju obaveza koje proističu iz integriranja u NATO u domenu civilnog planiranja za vanredne situacije (IPAP, PARP, IPCP)

Planirane obaveze Bosne i Hercegovine koje proističu iz integriranja u NATO u domenu civilnog planiranja za vanredne situacije (IPAP, PARP, IPCP) u 2014. godini su ispunjene.

U okviru NATO-a, Bosna i Hercegovina ima civilne eksperte civilne zaštite i to dr. sc. Samira Huseinbašića, šefa Odsjeka za strukturu i obuku u području upravljanja u vanrednim situacijama - obučavanje operativnih struktura (nominacija dostavljena u aprilu ove godine) i dr. sc. Samira Agića kao predstavnika u CEPC (Komitet za civilno planiranje za vanredne situacije) te aktivne predstavnike u svim grupama CEPC-a.

Realizacija programa “Samoprocjena IPA za 2013. godinu” kroz učešće Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine ocijenjena je pozitivno od strane NATO IPAP revizijskog tima tokom njihove posjete Bosni i Hercegovini u periodu 17 – 19. 03. 2014. godine. Trenutno se radi na programu “Samoprocjena IPAP za 2014. godinu”, a njegova revizija se predviđa u periodu mart – april 2015. godine. Očekuje se da IPAP bude zamijenjen sa ANP (Godišnji državni plan za članstvo u NATO), koji je opet nova kategorija zamjene za MAP (Akcijski plan za članstvo) kao zadnju fazu pred poziv za članstvo u NATO. 

8. Izrađen i potpisan Protokol o saradnji i uspostavljanju tačke kontakta za saradnju sa mehanizmom civilne zaštite EU

Na donatorskoj konferenciji održanoj 16..jula 2014. godine u Briselu, za pomoć ugroženom stanovništvu Bosne i Hercegovine u poplavama, BiH je pozvana da pristupi Mehanizmu za civilnu zaštitu Evropske unije. Prije održavanja navedenog događaja Delegacija Evropske komisije u BiH je zahtijevala da se potpiše Protokol o saradnji i uspostavljanju tačke kontakta za saradnju sa mehanizmom civilne zaštite Evropske unije između nadležnih institucija za oblast zaštite i spašavanja u BiH.

Na osnovu tog zahtjeva izrađen je prijedlog Protokola i isti je prihvaćen i potpisan 14.07.2014. godine između Ministarstva sigurnosti BiH, Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srpske, Federalne uprave civilne zaštite i Odjela za javnu sigurnost Brčko Distrikta BiH. Također, na osnovu Protokola imenovana je i kontakt osoba iz Ministarstva sigurnosti BiH koja će primati i prosljeđivati sve akte i dokumente članicama kontakt tačke vezane za Mehanizam civilne zaštite Evropske unije.

Očekuje se iz Evropske unije prijedlog dokumenta – Sporazuma o pristupanju Mehanizmu civilne zaštite. Ovo je izuzetno značajno za strukture Sistema zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini koje će se morati ustrojiti i djelovati u skladu sa standardima Evropske unije, a što će doprinijeti većoj sigurnosti svih građana BiH.

9. Izrađen i usvojen Projekat prekogranične saradnje između BiH i Crne Gore u oblasti zaštite od požara i vatrogastva

Projekat je pripremilo Ministarstvo sigurnosti BiH i Ministarstvo unutrašnjih poslova Crne Gore. U projekat su uključeni i partneri: Institut za zaštitu od požara i eksplozija INZA - Sarajevo i  Fondacija za razvoj sjevera Crne Gore - FORS Montenegro. Projekat je kandidiran Evropskoj uniji i odobren. Ugovor o realiziranju Projekta je potpisan između Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovina i delegacije Evropske unije koji sadržava ključne aktivnosti ( kursevi, seminari, obuke i opremanje u oblasti protivpožarne zaštite). Projektom je obuhvaćeno devet općina iz Bosne i Hercegovine. Ukupna vrijednost projekta je 198 454.51 eura, od toga učešće EU 84.40% ili 167.504.51 eura i učešće BiH (nematerijalno kroz plate uposlenih) 15.6% ili 30.950 eura.
Prva tranša u iznosu 125.507.80 eura već je uplaćena na poseban račun Ministarstva finansija i trezora BiH i operativna je za upotrebu.

10. Izrađen i usvojen projekat “Inicijativa za smanjenje rizika od katastrofa u BiH

Projekat je priprepremljen i potpisan između predstavnika Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine i UNDP-a u BiH. Vrijednost projekta je 500.000,00 $. Aktivnosti su podijeljene u dvije cjeline: za nivo Bosne i Hercegovine i nivo entiteta i Brčko Distrikta BiH.

Aktivnosti koje su planirane za nivo Bosne i Hercegovine odnosile su se na podršku u izradi Plana zaštite i spašavanja, Studije gašenja šumskih požara, održavanje Okruglog stola na temu “Jedinstveni evropski broj za hitne situacije 112”, obuku Koordinacijskog tijela BiH za zaštitu i spašavanje, održavanje konferencija i seminara.

Sve planirane aktivnosti za nivo Bosne i Hercegovine su realizirane. Projekat se nastavlja i u 2015. godini sa realiziranjem aktivnosti na nivou entiteta i Brčko Distrikta BiH. Također, dodatna sredstva za realiziranje i druugih aktivnosti će biti osigurana od strane UNDP-a, što će omogućiti i planiranje dodatnih aktivnosti za nivo Bosne i Hercegovine.

11. Izrađene standardne operativne procedure komunikacije i obavještavanja javnosti u zaštiti i spašavanju

SOP su izrađene na osnovu člana 14. tačka m) Okvirnog zakona. U izradi procedura učesvovali su predstavnici nadležnih institucija i organa u Bosni i Hercegovini. Nakon dostavljenih mišljenja svih uključenih aktera, procedure su dostavljene zamjeniku ministra sigurnosti na odobrenje. Procedurama se utvrđuje način komuniciranja sa medijima i obavještavanje javnosti o prirodnim ili drugim nesrećama ( ko, gdje, kada i kako).

12. Opremanje strukture sistema zaštite i spašavanja u BiH

Ovo je proces koji kontinuirano traje i u toku je završetak realizacije tri granta Vlade Japana koji se odnose na postupak nabavke, carinskih olakšica i dostave iz Japana sredstava i opreme za operativne nadležne organe civilne zaštite entiteta i Brčko Distrikta BiH.

Aktivnosti opremanja struktura zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini će se nastaviti i u 2015. godini.

13. Provedene aktivnosti za uvođenje jedinstvenog evropskog broja za hitne situacije - 112 u BiH

U okviru aktivnosti na stvaranju pretpostavki za uvođenje jedinstvenog evropskog broja za hitne situacije 112 u Bosni i Hercegovini, a u sklopu druge faze projekta Integracije i proširenja IKT infrastrukture Operativno komunikacijskog centra BiH-112, odnosno  uspostave i  opremanja redundantnog (rezervnog) OKC BiH 112 na sekundarnoj lokaciji u Tuzli, 31.01.2014. godine izvršena je zajednička završna primopredaja projekta u ovom gradu. Realizacijom ovog projekta Ministarstvo sigurnosti BiH je stvorilo pretpostavke za funkcioniranje i rad OKC BiH -112 i na rezervnoj lokaciji u Tuzli čime se doprinosi povećanju spremnosti brzog i adekvatnog odgovora u slučaju prirodne ili druge nesreće. Prema potpisanom sporazumu između Ministarstva sigurnosti BiH i  Vlade Tuzlanskog kantona,  redundantni centar, pored svoje primarne uloge redundancije Operativno–komunikacijskog centra Bosne i Hercegovine – 112, ima i ulogu stalnog operativnog Centra 112 Kantonalne uprave civilne zaštite Tuzlanskog kantona i aktivan je 24 sata dnevno.

Pored toga, u Sarajevu je 27.10.2014. godine održan i Okrugli sto na temu uvođenja jedinstvenog evropskog broja za hitne slučajeve 112 na kojem su učestvovali predstavnici institucija i organa na nivou BiH i entiteta značajnih za realizaciju ovih aktivnosti, entitetskih uprava civilne zaštite i Odjela za javnu sigurnost Vlade Brčko Distrukta i UNDP-a u Bosni i Hercegovini. Na ovom skupu su usvojeni zaključci o budućim aktivnostima u vezi realizacije projekta uvođenje jedinstvenog evropskog broja za hitne situacije 112 u Bosni i Hercegovini.

         14. Obilježen 1. mart – Međunarodni dan civilne zaštite i Dan zaštite i spašavanja – civilne zaštite Bosne i Hercegovine i 13. oktobar - Međunarodni dana smanjenja rizika od katastrofa

         1. Mart – Međunarodni dan civilne zaštite i Dan zaštite i spašavanja - civilne zaštite Bosne i Hercegovine obilježen je dodjelom pohvala i zahvalnica zaslužnim pojedincima i organizacijama u i izvan BiH koji su se posebno istakli u oblast zaštite i spašavanja.

         U povodu 13. oktobra - Međunarodnog dana smanjenja rizika od katastrofa upućeno je Saopćenje za javnost medijima u Bosni i Hercegovini u kojem je istaknut značaj izgradnje i jačanja javne svijesti o rizicima katastrofa i u vezi s tim očuvanja životne okoline i sprječavanja daljeg uništavanja planete zemlje. U Saopćenju je također navedeno da Ministarstvo sigurnosti BiH poduzima značajne aktivnosti u pogledu smanjenja rizika od katastrofa kroz procjenu rizika, planiranje, opremanje struktura zaštite i spašavanja i edukaciju posebno ranjivih kategorija stanovništva. Između ostalog, u saradnji sa UNICEF-om i UNDP-om u nekoliko lokalnih zajednica u Bosni i Hercegovini provodi projekat smanjenja rizika od katastrofa. To je obaveza koju je Bosna i Hercegovina preuzela u okviru Strategije za smanjenje rizika od katastrofa i Okvirnog plana za akciju iz Hjoga za period 2005-2015. godine.

15. Nastavljena saradnje sa Agencijom za upravljanje u vanrednim situacijama Kraljevine Danske – DEMA

U periodu od 4. do 5. novembra 2014. godine u posjeti Ministarstvu sigurnosti BiH su bili Niels Randlov, šef Odjela za međunarodnu saradnju u Ministarstvu odbrane Kraljevine Danske, Michael Boesgaard Brondel, šef Odjela za međunarodnu saradnju i ekspert dr. Šefik Muhić, a s ciljem postizanja dogovora o nastavku saradnje između Ministarstva sigurnosti BiH i DEMA-e. S obzirom da dosadašnji Memorandum o razumijevanju i saradnji u oblasti zaštite i spašavanja ljudi i materijalnih dobara u slučaju prirodnih ili drugih nesreća koji je potpisan između Ministarstva sigurnosti BiH i DEMA-e ističe krajem ove godine, obavljeni su razgovori o nastavku saradnje i potpisivanju novog memoranduma.

Tokom 2014. godine DEMA je podržala više aktivnosti u Bosni i Hercegovini, posebno izradu strateških dokumenta i održavanje međunarodnih konferencija, kao i održala dvije obuke za strukture zaštite i spašavanja u BiH na temu „Procjena rizika i planiranje na lokalnom nivou“. Podrška DEMA-e je od izuzetnog značaja i sigurni smo da će se ista nastaviti i u narednom periodu.

16. Zaključeni memorandumi o saradnji

Tokom 2014. godine potpisano je nekoliko memoranduma o saradnji u oblasti zaštite i spašavanja i to:

-          Memorandum o razumijevanju i saradnji u oblasti zaštite i spašavanja između Ministarstva sigurnosti BiH i Asocijacije građana za upravljanje rizicima – AZUR, potpisan 24.07.2014. godine u Sarajevu.

-          Memorandum o razumijevanju u oblastima razvoja, istraživanja, konsaltinga i implementacije sistema, servisa i rješenja za podršku koordinaciji, donošenju odluka i provođenju aktivnosti u kriznim situacijama katastrofa između Ministarstva sigurnosti BiH i GlobalGPS BH d.o.o, potpisan 31.10.2014. godine u Sarajevu.

-          Memorandum o razumijevanju i saradnji u oblasti zaštite i spašavanja između Ministarstva sigurnosti BiH i Udruženja „Specijalni spasilački tim, Bosna i Hercegovina“, potpisan 4.11.2014. godine u Sarajevu.

U proceduri je potpisivanje Memoranduma o razumijevanju i saradnji u oblasti

zaštite i spašavanja između Ministarstva sigurnosti BiH i firme DOO „Trinitron“ iz

Sarajeva.

17. Poplave u Bosni i Hercegovini

Prilikom poplava koje su zadesile Bosnu i Hercegovinu u maju, junu i augustu 2014. godine, OKC BiH-112 je tokom kontinuiranog rada neprekidno 24 sata, u kojem su učestvovali svi zaposleni Sektora za zaštitu i spašavanje, odigrao ključnu ulogu u sistemu zaštite i spašavanja. Radi se o aktivnostima koje se, prije svega, odnose na koordinaciju prijema međunarodne pomoći kao i međunarodnu saradnju BiH sa drugim zemljama i međunarodnim organizacijama s ciljem spašavanja i oporavka ljudi i materijalnih dobara u poplavama pogođenim područjima. OKC BiH-112 je vršio koordinaciju aktivnosti domaćih i međunarodnih timova koji su bili angažirani na spašavanju i evakuaciji ugroženog stanovništva, te koordinaciju dostave hrane, vode, lijekova, goriva i druge vrste pomoći. OKC BiH-112 je osigurao stalnu podršku međunarodnim timovima koji su boravili u vrijeme poplava u Bosni i Hercegovini, što je uključivalo osiguravanje nesmetanog prelaska granice, policijsku pratnju i sl. U koordinaciji sa Oružanim snagama BiH realizirano je 216 zahtjeva za pomoć koji su upućeni od strane entitetskih uprava civilne zastite, te Brčko Distrikta, a bilo je ukupno 1628 prijava humanitarne pomoći. U tom periodu, ukupno 46 država je pružilo pomoć Bosni i Hercegovini i ista je bila koordinirana putem OKC BIH-112, a po standardima i propisima o HNS - podršci države domaćina u katastrofi. U pružanju pomoći je učestvovalo 45 međunarodnih timova sa 850 pripadnika kojom prilikom je spašeno oko 3.000 ljudi, ispumpano oko 4 miliona m3  vode i prečišćeno također oko 4 miliona litara vode za piće.

Ministarsvo sigurnosti BiH je redovno informiralo Vijeće ministara BiH, Predsjedništvo BiH i Parlamentarnu skupštinu BiH o ovim aktivnostima.

Vijeće ministаrа Bosne i Hercegovine je na vanrednoj sjednici, održanoj 15.05.2014. godine dalo saglasnost Ministarstvu sigurnosti da zatraži međunarodnu pomoć za zaštitu i spašavanje radi pomoći civilnom stanovništvu zbog stanja uzrokovanog poplavama.

Vijeće ministаrа Bosne i Hercegovine je na istoj sjednici donijelo i Odluku o odobravanju sredstava iz tekuće rezerve Budžeta institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obaveza Bosne i Hercegovine za 2014. godinu  u iznosu od 200.000 KM radi finansiranja troškova korištenja helikoptera za pomoć civilnom stanovništvu pogođenom poplavama. 

Nakon poplava, od kraja juna do kraja novembra 2014. godine, u Sarajevu je u saradnji sa međunarodnim organizacijama i institucijama organizirano više stručnih skupova i posjeta u vezi zaštite od poplava, kao što su:

-          Radna posjeta tima za brzi odgovor NATO-a u periodu 18.06–02.07.2014. godine a po zahtjevu Ministarstva sigurnosti BiH (snimljeno stanje sistema zaštite i spašavanja i predložene mjere poboljšanja);

-          Okrugli sto Interresorne grupe Vijeća ministara BiH za sigurnosnu politiku i Koordinacionog tijela BiH za zaštitu i spašavanje sa nadležnim institucijama i organima BiH, entiteta i Brčko Distrikta BiH i međunarodnim organizacijama u BiH, 10.07.2014. godine (identificirane naučene lekcije i predložene mjere za naredne poplave);

-          Radionica u okviru Vijeća civilno – vojne pripravnosti za vanredne situacije u Jugoistočnoj Evropi, u periodu 29.10–01.10.2014.godine, u suorganizaciji sa Ambasadom SAD / ODC (američki partneri pripremili listu zaključaka i preporuka);

-          Regionalna konferencija o prevenciji i pripravnosti za poplave u Jugoistočnoj Evropi, 05– 06.11.2014. godine u suorganizaciji sa Misijom OSCE u BiH, RACVIAC-om i UNDP-om (doneseni zaključci i urađene preporuke mjera prevencije i pripravnosti); i

-          NATO komandno–štabna vježba i radionica o odgovoru na poplave 2014. godine, 26– 28. 11.2014. godine (radionica dala preporuke za poboljšanje sistema zaštite od poplava).

18. Učešće na međunarodnim konferencijama, seminarima, sastancima, obukama

- Studijska posjeta o upravljanju katastrofama, prevenciji i procjeni rizika u Republici Austriji, u periodu od 31.03 -4. 04. 2014. godine. Posjetu je organizirala Opća uprava za proširenje Evropske komisije u okviru TAIEX instrumenta a u saradnji sa Ministarstviom unutrašnjih poslova Republike Austrije, Odjelom za koordinaciju operacija i kriza u katastrofama.

- Inicijalna planska konferencija, 15.04.2014. godine, Podgorica, Crna Gora za terensku vježbu u okviru IPA programa EU „IPA MNEQUAKE 2014“, koja treba biti izvedena 20 – 24. 10. 2014. godine u Podgorici.

- 21. sjednica Generalne skupštine Međunarodne organizacije civilne odbrane/ zaštite (ICDO), u periodu 24 – 25. 04.2014. godine u Ženevi, Švicarska.

- Sastanak sa temom „Priprema za sezonu šumskih požara u 2014. godini“ u organizaciji Evropske komisije, Generalnog direktorata za humanitarnu pomoć i civilinu zaštitu - ECHO, Brisel, Belgija - period od 28.04 – 30.04.2014. godine.

- Radionica pod nazivom „Smanjenje rizika od katastrofa, jačanje otpornosti na katastrofe i sigurnost djece u Bosni i Hercegovini“, Sarajevo, od 14-15.05.2014. godine. Radionica je organizirana od strane UNICEF-a u svrhu povećanja otpornosti djece, porodice i sistema smanjenja rizika od katastrofa u Bosni i Hercegovini.

- Radionica „Kapaciteti za upravljanje rizicima“, održana u Rimu, Italija, 15 -16. 07. 2014. godine u organizaciji Odsjeka civilne zaštite Italije i Evropske komisije, a u okviru predsjedavanja Italije Savjetom Evropske unije za period 1.07-31.12. 2014. godine. Radionica je istovremeno predstavljala i pripremu za sastanak rukovodilaca službi civilne zaštite predviđen za održavanje 29. i 30. 09.2014. godine u Rimu, Italija.

- Sastanak direktora službi civilnih zaštita država članica EU, država kandidata i potencijalnih kandidata, organiziran od 29-30.09.2014. godine u Rimu, Italija, od strane Odsjeka civilne zaštite Italije i Evropske komisije, a u okviru predsjedavanja Italije Savjetom Evropske unije za period 1.07-31.12.2014. godine.

- Vježba SEESIM 14, održana u  septembu 2014. godine u Sarajevu, a na osnovu zaključka Vijeća ministara BiH od 24.01.2013. godine, prema kojem Ministarstvo sigurnosti i Ministarstvo odbrane BiH u  saradnji sa ostalim institucijama i organima Bosne i Hercegovine, entiteta i Brčko Distrikta BiH, treba da razmotre i u skladu sa mogućnostima isplaniraju i provedu vježbu  SEESIM14.

- Redovna jesenja sjednica NATO Grupe za civilnu zaštitu (NATO CPG) u formatu članica Saveza i u formatu EAPC, 09.10.2014. godine u sjedištu NATO u Briselu, Belgija.

- Završna radionica projekta „Evropska mreža službi za hitne situacije“ u organizaciji   Evropske asocijacije broja za hitne situacije - 112 (EENA), Brisel, Belgija u periodu od 13.10-16.10.2014. godine.

- Završni sastanak upravnog odbora IPA projekta „Izgradnja otpornosti na katastrofe u državama Zapadnog Balkana i Turskoj“, i Regionalni forum o multi-hazardnom sistemu ranog upozoravanja“, održan u periodu od 13 - 16. 10.2014. godine u Ankari, Turska. Domaćin sastanaka je bilo Predsjedništvo za vanrredne situacije Republike Turske (AFAD), uz podršku UN Međunarodna strategija za smanjenje katastrofa (UN ISDR).

- Seminari na temu: „Planiranje u oblasti zaštite i spašavanja“ u organizaciji Agencije za upravljanje u vanrednim situacijama Kraljevine Danske – DEMA i entitetskih uprava civilne zaštite i to u saradnji sa Republičkom upravom civilne zaštite Republike Srpske, Modriča, 16-17.10.2014. godine i Federalnom upravom civilne zaštite FBiH, Srebrenik, 19-20.11.2014. godine.

- 29. regionalni sastanak DPPI SEE 18-19 11. 2014. u Sarajevu

- Stručni seminar na temu „Uloga projektantskih kuća u Sistemu zaštite i spašavanja“, Sarajevo, 18.11.2014.godine koji je organizirao Institut za zaštitu od požara i eksplozija - INZA, u saradnji s Ministarstvom sigurnosti Bosne i  Hercegovine. Suorganizator seminara je Asocijacija za upravljanje rizicima – AZUR.

- Sastanak na temu „Tehnički i operativni aspekti odgovora na poplave – naučene lekcije“, u organizaciji Evropske komisije, Generalnog direktorata za humanitarnu pomoć i civilinu zaštitu – ECHO u Briselu, Belgija, period 26.11 – 28.11.2014. godine.

- Ekspertska misija o procjeni rizika od poplava i zaštiti od poplava u organizaciji Evropske komisije i saradnji Ureda za evropske integracije Brčko Distrikta, kroz TAIEX instrument, održana u Brčkom u periodu od 16- 17.12. 2014. godine.

- Obuka šest vatrogasaca iz Bosne i Hercegovine u Francuskoj u organizaciji Francuske ambasade u Bosni i Hercegovini u periodu 04 – 07.11.2014. godine.

- Obuka vatrogasnih starješina iz Bosne i Hercegovine (15) u Učilištu vatrogastva DUZS.kroz DMTP – 14 DPPI SEE. Slijedi nastavak dva modula u 2015.godini kroz DMTP-2015. godine. 

EVROPSKE INTEGRACIJE

1. Program predpristupne pomoći državama Zapadnog Balkana i Turskoj u oblasti civilne zaštite (EU IPA 2, 2014. – 2015.)

U periodu februar – decembar 2014. godine, Ministarstvo sigurnosti BiH, Sektor za zaštitu i spašavanje iskoordinirao je učešće predstavnika iz Bosne i Hercegovine - entitetskih uprava civilne zaštite i Odjela javne sigurnosti Distrikta Brčko BiH u sljedećim događajima:

-          dva sastanka Upravne grupe IPA 2, u februraru (Brisel, Belgija) i decembru (Budva, Crna Gora) 2014. godine (MSBiH, FUCZ i RUCZ),

-          razmjena eksperata – posjeta Italiji i upoznavanje sa sistemom civilne zaštite (FUCZ-2),

-          dvije planske konferencije za vježbu u Crnoj Gori (MS BiH, FUCZ i RUCZ),

-          Terenska vježba civilne zaštite u Crnoj Gori (MS BiH, FUCZ i RUCZ).

Ove aktivnosti su realizirane kroz Program predpristupne pomoći državama Zapadnog Balkana i Turskoj u oblasti civilne zaštite (EU IPA 2, 2014. – 2015.)

2. Sastanak direktora civilne zaštite zemalja EU, kandidata i potencijalnih kandidata

         Ostvarena saradnja sa delegacijom Evropske komisije u Bosni i Hercegovini po pitanju pripreme i izrade projekata.

         Evropska komisija podržala izradu dokumenta “Analiza Sistema zaštite i spašavanja u BiH”, koju je sačinio nezavisni ekspert imenovan od strane delegacije Evropske komisije. Analizom su definirani projekti koje je potrebno pripremiti kako bi se poboljšalo stanje u oblasti zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini.

AKTIVNOSTI KOJE SU DJELOMIČNO ILI NISU REALIZIRANE

1. Program razvoja sistema zaštite i spašavanja institucija i organa BiH

Program razvoja sistema zaštite i spašavanja institucija i organa Bosne i Hercegovine nije izrađen u 2014. godini, kako je planirano zbog potrebe dodatno usaglašavanja između nadležnih institucija u BiH.

Program razvoja sistema zaštite i spašavanja institucija i organa Bosne i Hercegovine je sastavni dio Programa rada Ministarstva sigurnosti BiH za 2014. godinu prema Vijeću ministara BiH i biće prenesen u program za 2015. godinu.

Obaveza izrade Programa razvoja sistema zaštite i spašavanja institucija i organa Bosne i Hercegovine proizilazi iz Okvirnog zakona o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih ili drugih nesreća u Bosni i Hercegovini.

Program treba da ponudi oblike i načine razvoja sistema zaštite i spašavanja uz učešće institucija i organa BiH koje su kroz svoju nadležnost značajne za zaštitu i spašavanje.

 

2. Formiranje mješovite specijalizirane jedinice za zaštitu i spašavanje

Mada je Okvirnim zakonom o zaštiti i spašavanju (član 13. tačka k) na nivou Bosne i Hercegovine predviđeno formiranje mješovite specijalizirane jedinice za zaštitu i spašavanje, do toga još uvijek nije došlo. Planirano održavanje radionice na kojoj bi bila donesena Odluka o formiranju mješovite specijalizirane jedinice je izostalo, jer je MUP Republike Srpske u okviru kojeg djeluje Republička uprava civilne zaštite Republike Srpske, dostavio odgovor Ministarstvu sigurnosti BiH u vezi s tim u kojem se navodi da se ne može pristupiti formiranju ovakve jedinice iz razloga što u Republici Srpskoj još uvijek ne postoji odgovarajuća operativna struktura koja bi mogla činiti sastav specijalizirane mješovite jedinice. Aktivnosti daljeg dogovaranja i organiziranja radionice u cilju formiranja mješovite specijalizirane jedinice se nastavljaju u 2015. godini.