Zaštita i spašavanje

POSTIGNUTI REZULTATI

27.1.2012

POSTIGNUTI  REZULTATI

U svijetu se svakodnevno dešavaju prirodne ili druge nesreće, nerijetko, sa katastrofalnim posljedicama. Posebno su pogođene siromašne i zemlje u razvoju koje ne mogu da se nose sa tim posljedicama. Stoga je u interesu svake zemlje da u cilju zaštite svojih građana i materijalnih dobara izgradi adekvatan sistem zaštite i spašavanja koji uključuje smanjenje rizika od katastrofa, izgradnju institucionalnih kapaciteta, potrebnu zakonsku regulativu, dobru uvježbanost i osposobljenost svih učesnika za brz i adekvatan odgovor u slučaju katastrofa.

To podrazumijeva i usklađenost sa propisima i dokumentima Evropske unije a potom i Ujedinjenih nacija i drugih značajnih institucija u svijetu u ovoj oblasti.

U Sektoru za zaštitu i spašavanje je u tom cilju pokrenut i realiziran veliki broj aktivnosti koje se odnose, prije svega, na donošenje zakona o zaštiti i spašavanju u BiH i niza podzakonskih akata u ovoj oblasti, formiranje i funkcioniranje Operativno-komunikacijskog centra BiH-112, saradnju sa institucijama i organima iz oblasti zaštite i spašavanja u BiH i svijetu te međunarodno predstavljanje kroz učešće na međunarodnim konferencijama, seminarima, sastancima, obukama i radionicama.

ZAKON O ZAŠTITI I SPAŠAVANJU

Na prijedlog Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine, Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine je 2008. godine usvojila Okvirni zakon o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih ili drugih nesreća u Bosni i Hercegovini („Službeni glasnik BiH“, broj: 59/08). Zakon je stupio na snagu 01. jula 2008. godine. Zakon je pripremio Sektor za zaštitu i spašavanje u saradnji sa entitetskim upravama civilne zaštite i Odjelom za javnu sigurnost Brčko distrikta.

Najznačajnije nadležnosti Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine, prema Okvirnom zakonu o zaštiti i spašavanju su:

- koordiniranje aktivnosti u oblasti zaštite i spašavanja sa nadležnim institucijama i organima Bosne i Hercegovine, entitetskim upravama civilne zaštite i nadležnim organom za civilnu zaštitu Brčko distrikta;

- u koordinaciji sa gore navedenim institucijama, izrada značajnih dokumenata kao što su: Procjena ugroženosti BiH od prirodnih ili drugih nesreća, Plan zaštite i spašavanja od prirodnih ili drugih nesreća institucija i organa Bosne i Hercegovine i Program razvoja sistema zaštite i spašavanja institucija i organa Bosne i Hercegovine, ali i drugi propisi od značaja za zis;

- ostvarivanje međunarodne saradnje u oblasti zaštite i spašavanja

- koordiniranje traženja ili pružanja međunarodne pomoći u zis i provođenje standardnih operativnih procedura u vezi s tim;

- traženje od Ministarstva odbrane BiH angažiranje Oružanih snaga BiH u slučaju prirodnih ili drugih nesreća, nakon što se iscrpe civilne mogućnosti za odgovor.

OPERATIVNO-KOMUNIKACIJSKI CENTAR BiH- 112

Na osnovu navedenog  zakona o zaštiti i spašavanju formiran je Operativno-komunikacijski centar Bosne i Hercegovine - 112 i predviđeno uvođenje sistema jedinstvenog evropskog broja za hitne slučajeve – 112 u Bosni i Hercegovini. Jedinstven evropski broj za hitne situacije uvele su sve zemlje, članice Evropske unije. S Operativno-komunikacijskim centrom su uvezani operativni centri drugih institucija i organa BiH, kao i centri entiteta i Brčko Distrikta, susjednih zemalja te Evro-atlanski centar za koordinaciju odgovora u katastrofama – NATO/EADRCC (u slučaju traženja međunarodne pomoći) i EC/ERCC – Centar (Evropske komisije) za koordinaciju odgovora u vanrednim situacijama (u slučaju proglašenja vanrednog stanja).

Na prijedlog Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine, Vijeće ministara Bosne i Hercegovine, na 90. sjednici, održanoj 11.06.2009. godine, donijelo je Pravilnik o organizaciji, uvjetima i načinu funkcioniranja Operativno komunikacijskog centra Bosne i Hercegovine - 112.

Ovim pravilnikom regulirani su organizacija, uslovi, zadaci i funkcioniranje Operativno komunikacijskog centra Bosne i Hercegovine-112, način rada, obučavanja i osposobljavanja uposlenika te način informiranja javnosti.

U entitetima su usvojene izmjene i dopune zakona o zaštiti i spašavanju, odnosno zakona o civilnoj zaštiti, i stvorene zakonske pretpostavke za uvođenje jedinstvenog evropskog broja za hitne situacije-112. U Brčko Distriktu BiH donošenje zakona o zaštiti i spašavanju i uvjetima uvođenja jedinstvenog broja 112 je u skupštinskoj proceduri.

Na temu uvođenja jedinstvenog evropskog broja za hitne slučajeve 112, održan je Okrugli sto  27.10.2014. godine u Operativno-komunikacijskom centru BiH – 112, gdje su se okupili predstavnici institucija i organa Bosne i Hercegovine sa nadležnostima značajnim za ovu oblast, te entitetskih uprava civilne zaštite, Odjela za javnu sigurnost Brčko Distrikta, Državne uprave za zaštitu i spašavanje Republike Hrvatske, Republike Slovenije i UNDP-a u Bosni i Hercegovini.

Učesnici Okruglog stola su iskazali spremnost da rade na uvođenju broja 112 i usvojili  zaključke prema kojima će nadležni organi entiteta i Brčko Distrikta BiH pripremiti dokument o uspostavljanju broja 112 u Bosni i Hercegovini koji će sadržavati funkcionalne modele i plan aktivnosti realizacije. Dokument bi se koristio za apliciranje za donatorska sredstva UNDP-a ili neke druge međunarodne organizacije.

KOORDINACIONO TIJELO BiH ZA ZAŠTITU I SPAŠAVANJE

Prema Okvirnom zakonu o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih ili drugih nesreća u Bosni i Hercegovini je također osnovano i Koordinaciono tijelo BiH za zaštitu i spašavanje kao stručno-operativno tijelo Vijeća ministara BiH koje u slučaju proglašenja stanja prirodne ili druge nesreće na teritoriji BiH rukovodi i koordinira akcijama zaštite i spašavanja.

Vijeće ministara Bosne i Hercegovine je na svojoj 85. sjednici održanoj 29.04.2009. godine donijelo Odluku o imenovanju  Koordinacionog tijela Bosne i Hercegovine za zaštitu i spašavanje čije nadležnosti su utvrđene članom 17. Okvirnog zakona o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih ili drugih nesreća u Bosni i Hercegovini (“Službeni glasnik BiH”, broj: 50/08).

Međutim, Koordinaciono tijelo je, zbog čestog nedostatka kvoruma, bilo onemogućeno u radu pa je došlo do izmjene u njegovom sastavu. Za članove Koordinacionog tijela su izabrani rukovodeći državni službenici nivoa pomoćnika ministra i direktora ili zamjenika direktora upravne organizacije Vlade ili nadležnog ministarstva. Tako je drugi saziv Koordinacijskog tijela BiH potvrđen odlukom Vijeća ministara BiH na 20. sjednici održanoj 18. septembra 2012. godine (“Službeni glasnik BiH”, br. 85/12).

Na drugoj redovnoj sjednici Koordinacijskog tijela BiH, održanoj dana 28. marta 2013. godine, usvojen je Poslovnik o radu Koordinacijskog tijela BiH.

Koordinaciono tijelo Bosne i Hercegovine za zaštitu i spašavanje je tokom 2014. godine imalo određenih problema u svom radu. Radi se o problemima uglavnom političke prirode i različitog razumijevanja uloge Koordinacionog tijela zbog čega često nije bilo konsenzusa u donošenju odluka. Iz tog razloga je u 2014. godini održana samo jedna redovna sjednica i tri vanredne sjednice koje su inicirane velikim poplavama u Bosni i Hercegovini. Izvještaj o radu Koordinacionog tijela u periodu 2013 – 2014.godine dostavljen je Vijeću ministara BiH i usvojen na sjednici održanoj 23.7.2014. godine.

Radi unaprijeđenja rada Koordinacionog tijela, u saradnji sa UNDP-om održan je stručni seminar i izvršena obuka Koordinacionog tijela o koordinaciji međunarodne pomoći i obavezama zemlje koja traži međunarodnu pomoć u slučaju prirodnih ili drugih nesreća.

SMANJENJE RIZIKA OD KATASTROFA

Savremeni trendovi u oblasti civilne zaštite nalažu profesionalizaciju snaga zaštite i spašavanja i oslonac na vlastite resurse i snage. OUN, NATO i Evropska unija postavljaju nove zahtjeve nadležnim institucijama vlasti Bosne i Hercegovine u pogledu uređenja ove oblasti i uključivanja u dinamične tokove priprema država za odgovor na rizike i nove katastrofe.

Od značajnijih aktivnosti izvršeno je i instaliranje i stavljanje u funkciju hardvera sistema ARGOS (sistem za rano otkrivanje i identifikaciju radioloških, nuklearnih i hemijskih agenasa u otvorenom prostoru), i organiziran međunarodni seminar o funkcioniranju i radu ovog sistema.

Pomenute aktivnosti su u funkciji izgradnje adekvatnog sistema zaštite i spašavanja koji uključuje smanjenje rizika od katastrofa, izgradnju institucionalnih kapaciteta, potrebnu zakonsku regulativu, dobru uvježbanost i osposobljenost svih učesnika za brz i adekvatan odgovor u slučaju prirodnih ili drugih nesreća.

To podrazumijeva i usklađenost sa propisima i dokumentima Evropske unije a potom i Ujedinjenih nacija i drugih značajnih institucija u svijetu u ovoj oblasti.

Bosnu i Hercegovinu na to obavezuje i Hyogo deklaracija i akcioni plan za period od 2005 – 2015. godine, kojima se Bosna i Hercegovina obavezala da će u normativno-pravnom i institucionalnom smislu izgrađivati i razvijati mehanizme za smanjivanje rizika i ublažavanje posljedica prirodnih ili drugih nesreća. Ovaj dokument je  najznačajnija globalna platforma za redukciju rizika katastrofa, kojoj je 2005. godine pristupila i Bosna i Hercegovina.

POTPISANI SPORAZUMI I MEMORANDUMI

Bosna i Hercegovina je ostvarila zavidan nivo saradnje sa susjednim i zemljama u regiji, što je postignuto putem potpisanih bilateralnih sporazuma o saradnji u zaštiti od prirodnih i civilizacijskih katastrofa i standardnih operativnih procedura o prelasku granice sa Crnom Gorom i republikama Hrvatskom, Srbijom, Makedonijom i Slovenijom.

Putem ovih sporazuma unaprijeđena je međudržavna koordinacija sa susjednim državama i stvoreni uvjeti za brz i neometan prelazak granice snaga i sredstava zaštite i spašavanja prilikom traženja i pružanja međunarodne pomoći u slučaju prirodnih ili drugih nesreća.

To je, pored ostalog, uvjet bržeg napredovanja Bosne i Hercegovine ka evropskim integracijama i uklapanje u savremeni evropski sistem zaštite i spašavanja.

Saradnja Evropske unije sa zemljama kandidatima i potencijalnim kandidatima među kojima je i Bosna i Hercegovina, na području civilne zaštite koja se, između ostalog, realizirala kroz program pretpristupne pomoći – IPA za period 2007-2013. godine i realizira putem Indikativnog strateškog dokumenta IPA II za Bosnu i Hercegovinu (2014 -2017) daje mogućnost sveobuhvatnije regionalne saradnje i jačanja stabilnosti i sigurnosti u regiji.

Ministarstva sigurnosti i Ministarstvo odbrane Bosne i Hercegovine potpisali su Sporazum o saradnji u oblasti reagiranja na prirodne ili druge nesreće te Standardne operativne procedure angažiranja Oružanih snaga Bosne i Hercegovine u pružanju pomoći civilnim organima u reagiranju na prirodne ili druge nesreće.

Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine je također potpisalo Sporazum o pristupanju Vijeću CMEP SEE (Civilno-vojno planiranje za vanredne situacije za Jugoistočnu Evropu), Memorandum o olakšavanju vitalnog civilnog prekograničnog transporta koji je odobrio Viši komitet za civilno planiranje vanrendih situacija NATO-a (NATO SCEPC), te memorandume o razumijevanju i saradnji u oblasti zaštite i spašavanja sa nadležnim institucijama Kraljevine Danske, Republike Turske, Republike Italije i Republike Albanije¸   te u okviru Inicijative za prevenciju i spremnost za katastrofe u Jugo-istočnoj Evropi (DPPI SEE), sa Društvom Crvenog krsta/križa Bosne i Hercegovine, Fakultetom političkih nauka Univerziteta u Sarajevu, Centrom za sigurnosne studije u Sarajevu, Državnom agencijom za radijacijsku i nuklearnu sigurnost, Asocijacijom radio amatera u Bosni i Hercegovini, sa međunarodnom nevladinom organizacijom Save the Children, te memorandum koji uključuje saradnju sa međunarodnim organizacijama UNDP, UNICEF i Save the Children. Potpisani su memorandumi i sa Institutom za zaštitu od požara i eksplozije – INZA, Asocijacijom građana za upravljanje rizicima – AZUR, firmom GlobalGPS BH d.o.o. i Specijalnim spasilačkim timom, Bosna i Hercegovina.

ČLANSTVO U MEĐUNARODNIM ORGANIZACIJAMA

Bosna i Hercegovina je ostvarila članstvo u međunarodnim organizacijama i institucijama iz oblasti zaštite i spašavanja i to:

-       Međunarodnoj organizaciji civilne odbrane – ICDO (5. aprila 1994. godine);

-       Jadransko-jonskoj inicijativi od formiranja 20. maja 2000. godine;


-       Paktu stabilnosti za jugoistočnu Evropu 1999. koji je 2008. prerastao u Vijeće za regionalnu saradnju – RCC;


-       Vijeću jugoistočne Evrope za civilno - vojno planiranje za vanredne situacije –   

CMEP SEE (1. septembra 2005. godine) kojim je Bosna i Hercegovina presjedavala u 2007. godini;


-       Partnerstvu za mir – Evroatlanskom partnerskom vijeću i Komitetu za civilnu zaštitu i institucijama koje iz njega proizilaze (14. decembra 2006);


-       Organizaciji ministara odbrane država članica u Jugoistočnoj Evropi - SEDM)

BiH je iz statusa gosta prešla u status posmatrača na ministarskom sastanku SEDM procesa održanog 27.09.2006. godine u Tirani, Republika Albanija; Status punopravnog člana BiH je dobila 21. oktobra 2007. godine na ministarskom sastanku održanom u Kijevu, Ukrajina. Bosna i Hercegovina je u okviru SEDM-a učestvovala kroz SEESIM - međunarodne kompjuterske simulacijske vježbe koje se odnose na katastrofe.

-     SEESIM (Southeast Europe Simulation) – međunarodna simulacijska vježba (u vezi katastrofa). Godine 2004. i 2006. Bosna i Hercegovina je bila posmatrač, a od 2008. godine učesnik SEESIM-a.

-       DPPI SEE (Disaster Prevention and Preparedness Initiative for South Eastern Europe) – Inicijativa pripravnosti i prevencije katastrofa u jugoistočnoj Evropi;


-       Bosna i Hercegovina je postala 27. članica Otvorenog parcijalnog sporazuma o prevenciji, zaštiti i organiziranju pomoći u slučaju velikih prirodnih i tehnoloških katastrofa (engl. EUR-OPA Major Hazards Agreement) 20. februara 2012. godine.


ZNAČAJNI DOKUMENTI

Među značajnijim dokumentima koje je usvojilo Vijeće ministara Bosne i Hercegovine, na prijedlog Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine (Sektora za zaštitu i spašavanje) su:

-       Metodologija za izradu Procjene ugroženosti Bosne i Hercegovine od prirodnih ili drugih nesreća (usvojena na sjednici Vijeće ministara BiH od 30. septembra 2009. “Službeni glasnik BiH”, broj 86/09);

-       Procjena ugroženosti Bosne i Hercegovine od prirodnih ili drugih nesreća (usvojena na sjednici Vijeće ministara BiH od 18. aprila 2012);

-       Plan civilno-vojne saradnje u slučaju odgovora na terorističke napade i saniranje njihovih posljedica (2007);

-       Uputstvo o načinu i postupku prelaska državne granice prilikom primanja i/ili upućivanja međunarodne pomoći u zaštiti i spašavanju (usvojeno na sjednici Vijeće ministara BiH od 11. juna 2009. “Službeni glasnik BiH”, broj 56/09);

-          Uputstvo za međuresornu koordinaciju prilikom primanja, upućivanja i tranzita

međunarodne pomoći u zaštiti i spašavanju (“Službeni glasnik BiH”, broj 77/13)

-       Standardne operativne procedure angažiranja Oružanih snaga Bosne i Hercegovine na pružanju pomoći civilnim organima u reagiranju na prirodne ili druge nesreće (2010);

-       Studija izvodljivosti za uspostavljanje komunikacijskog sistema 112 za hitne slučajeve za Bosnu i Hercegovinu. Studiju je uz pomoć UNDP-a uradio Elektrotehnički fakultet u Sarajevu (u proceduri usvajanja na Vijeću ministara Bosne i Hercegovine);

-       Pravilnik o organizaciji, uvjetima i načinu funkcioniranja Operativno-komunikacijskog centra Bosne i Hercegovine – 112 (“Službeni glasnik BiH”, broj 56/09)

-       Metodologija za izradu Plana zaštite i spašavanja od prirodnih ili drugih nesreća institucija i organa BiH (usvojena na sjednici Vijeće ministara BiH od 30.08.2012. “Službeni glasnik BiH”, broj: 74/12);

-       Plan zaštite i spašavanja od prirodnih ili drugih nesreća institucija i organa Bosne i Hercegovine (2014)

-       Plan zaštite i spašavanja od prirodnih ili drugih nesreća Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine (2014)

-       Studija “Gašenje šumskih požara u Bosni i Hercegovini” (2014).

SEMINARI, KONFERENCIJE, VJEŽBE

Predstavnici Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine, Sektora za zaštitu i spašavanje učestvovali su u radu niza značajnih konferencija, seminara, sesija na kojima su razmijenjena mišljenja i iskustva u radu te stečena nova znanja i vještine u oblasti zaštite i spašavanja. 

Veoma dobri rezultati postignuti su u kvalitetnom međunarodnom predstavljanju organizacije civilne zaštite u Bosni i Hercegovini i učešću na međunarodnim vježbama, konferencijama, seminarima, kursevima i sl., te koordinaciji struktura sistema zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini i koordinaciji u okviru institucija Bosne i Hercegovine koje se bave pitanjima zaštite i spašavanja.

Predstavnici Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine, Sektora za zaštitu i spašavanje su učestvovali u nizu značajnih međunarodnih vježbi među kojima su vježbe u Hrvatskoj, Finskoj, Bugarskoj, Albaniji, Moldaviji, Kazahstanu, Gruziji, Azerbejđanu itd.--




ZNAČAJNIJE AKTIVNOSTI

2007.

- Izrađen Plan civilno - vojne saradnje u slučajevima odgovora na terorističke napade

   i  saniranje   njihovih posljedica;

- Potpisan zajednički projekat izgradnje i razvoja sistema zaštite i spašavanja Bosne i

  Hercegovine između Ministarstva sigurnosti BiH i UNDP-a;

- Osigurana pomoć putem donacija strukturama zaštite i spašavanja u Bosni i

  Hercegovini (sredstva za protivpožarnu zaštitu i informatička oprema) vrijednosti cca

  80.000 eura;

- Ostvareno značajno učešće predstavnika Bosne i Hercegovine na međunarodnoj

   vježbi zaštite i spašavanja u Hrvatskoj – “IDASSA 07”;

- Učešće u NATO aktivnostima i drugim međunarodnim seminarima;

- Provođenje i drugih aktivnosti od značaja za razvoj i unaprjeđenje sistema zaštite i

  spašavanja Bosne i Hercegovine ;

2008.

- Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine na sjednici Predstavničkog doma održanoj 29. aprila 2008. godine i sjednici Doma naroda održanoj 15. maja 2008. godine usvojila Okvirni zakon o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih ili drugih nesreća u Bosni i Hercegovini (“Službeni glasnik BiH”, broj 50/08), kojim se uređuje  zaštita i spašavanje ljudi i materijalnih dobara od prirodnih ili drugih nesreća u BiH, realiziranje međunarodnih obaveza i saradnja u provođenju zaštite i spašavanja, odnosno civilne zaštite, kao i nadležnosti institucija BiH i koordinacija djelovanja institucija i organa BiH, entitetskih uprava civilnih zaštita i nadležnog organa za civilnu zaštitu Brčko Distrikta. Zakon je stupio na snagu 01. jula 2008. godine.

Na osnovu ovog zakona formiran je Operativno-komunikacijski centar Bosne i Hercegovine - 112 i predviđeno uvođenje sistema jedinstvenog evropskog broja za hitne slučajeve - 112, u okviru Ministarstva sigurnosti BiH. S Operativno-komunikacijskim centrom su uvezani operativni centri drugih institucija i organa BiH, kao i centri entiteta i Brčko distrikta, susjednih zemalja te Evro-atlanski koordinacioni centar za koordinaciju odgovora na katastrofe, u slučaju traženja međunarodne pomoći – NATO/EADRCC i EU/MIC – Monitoring i informacijski centar Evropske unije (u slučaju proglašenja vanrednog stanja).

- Prema predmetnom zakonu je također osnovano Koordinaciono tijelo BiH za zaštitu i  spašavanje kao stručno-operativno tijelo Vijeća ministara BiH koje u slučaju proglašenja stanja prirodne ili druge nesreće na teritoriji BiH rukovodi i koordinira akcijama zaštite i spašavanja.

- Usvojen Plan civilno vojne saradnje u slučajevima odgovora na terorističke napade i saniranje njihovih posljedica na 51. sjednici Vijeća Ministara, održanoj 03. juna.2008. godine.

- Usvojen  Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o carinskoj politici BiH (“Službeni glasnik BiH”, broj 93/08) koji je predložilo Ministarstvo sigurnosti BiH – Sektor za zaštitu i spašavanje. Navedenim Zakonom, oprema namijenjena zaštiti i spašavanju civilnog stanovništva, a koju finansiraju donatori, kao i oprema za organe civilne zaštite i vatrogastva potrebna za zaštitu i spašavanje civilnog stanovništva, a koju odredi Ministarstvo finansija i trezora BiH u saradnji sa Ministarstvom sigurnosti BiH, je oslobođena plaćanja uvoznih dažbina. Ovo će doprinijeti bržem i funkcionalnijem opremanju struktura zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini, a posebno vatrogasnih struktura.

- Potpisan Sporazum o saradnji u zaštiti od prirodnih i drugih katastrofa između Vijeća ministara BiH i Vlade Republike Makedonije 20. marta 2008. godine u Skoplju.

- Potpisan Memorandum o razumijevanju (MoR) o ostvarivanju koordinirane saradnje u oblasti zaštite i spašavanja ljudi i materijalnih dobara od prirodnih katastrofa između Ministarstva sigurnosti BiH i Društva crvenog krsta/križa BiH 06. februara 2008. godine u Sarajevu. Memorandumom su utvrđeni pravci saradnje između potpisnika i razvoj strukture unutar Društva crvenog krsta/križa BiH za potrebe zaštite i spašavanja, a što će pomoći Ministarstvo sigurnosti BiH.

- Potpisan Memorandum o razumijevanju u oblasti naučno – istraživačke saradnje i podrške sistemskim poslovima sigurnosti između Ministarstva sigurnosti BiH i Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Sarajevu 09. juna 2008. godine u Sarajevu. Na osnovu Memoranduma i zajedničkih aktivnosti otvoren je postdiplomski studij zaštite i spašavanja. Ministarstvo sigurnosti je, kroz međunarodne aktivnosti, osiguralo dolazak međunarodnih eksperata, kao predavača, na predmetnom studiju.

- Potpisan Memorandum o razumijevanju o olakšanju vitalnog civilnog prekograničnog transporta sa NATO, 26. juna 2008. godine u Briselu.

- Potpisan Memorandum o institucionalnom okviru za prevenciju katastrofa u jugoistočnoj Evropi 08. aprila 2008. godine u Sofiji.

- Potpisan Memorandum o namjeri saradnje u oblasti prevencije prirodnih i drugih nesreća i uklanjanje njihovih posljedica između Ministarstva za civilnu odbranu, vanredne situacije i uklanjanje posljedica nesreća Ruske Federacije i Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine 18. septembra 2008. godine u Moskvi. Memorandum predstavlja osnovu za potpisivanje sporazma o saradnji između Vijeća ministara BiH i Vlade Ruske Federacije.

Od brojnih seminara, konferencija i vježbi na kojima su u ime Bosne i Hercegovine  učestvovali predstavnici Ministarstva sigurnosti BiH, Sektora za zaštitu i spašavanje, izdvajamo:

- učešće na međunarodnoj vježbi zaštite i spašavanja „UUSIMAA-08“ u Helsinkiju u periodu od 31. maja do 06. juna 2008. godine;

- učešće na Glavnoj planskoj konferenciji za CMEP SEE Balkans TTX vježbu civilno vojnog planiranja za krizne situacije jugoistočne Evrope održanoj u periodu od 16. do 19. juna 2008. godine u Skoplju;

-  učešće na 4. regionalnom seminaru “Upravljanje u katastrofama” u periodu od 06. do 10. oktobra 2008. godine u Sarajevu.

- učešće na 17. Regionalnom sastanku Inicijative za spremnost i prevenciju katastrofa za jugoistočnu Evropu – DPPI SEE u Skoplju u periodu od 17. do 19. oktobra 2008. godine;

- učešće u sklopu 4. mrežno simulacijske vježbe “SEESIM-08 ” zemalja jugoistočne Evrope u periodu od 22. do 31. decembra 2008. godine. Glavna kontrolna grupa vježbe je bila smještena u nacionalnom vojnom trening centru „Charalitsa“ u Bugarskoj, a ćelija vježbe za BiH u prostorijama Policijske akademije na Vracama.

- učešće na 18. Generalnoj skupštini  Međunarodne organizacije za civilnu odbranu (ICDO) u periodu od 03. do 06. novembra 2008. godine u Ženevi, čiji je punopravan član BiH od 1994. godine.

- učešće na 13. godišnjem sastanku Vijeća CMEP SEE u Ankari u periodu od 03. do 04. decembra 2008. godine.

                                                       

2009.

U oblasti izrade normativnih, planskih i drugih dokumenata urađeno je i pripremljeno sljedeće:

- „Pravilnik o organizaciji, uvjetima i načinu funkcioniranja Operativno – komunikacijskog centra Bosne i Hercegovine – 112“ koji je usvojen i donesen od strane Vijeće ministara BiH na 90. sjednici, održanoj 11. juna 2009.godine;

- „Uputstvo o načinu i postupku prelaska državne granice prilikom primanja i/ili upućivanja međunarodne pomoći u zaštiti i spašavanju koji je usvojen i donesen od strane Vijeće ministara BiH na 90. sjednici, održanoj 11. juna 2009.godine;

Memorandum o razumijevanju i saradnji u naučno-istraživačkoj oblasti i podršci sistemskim poslovima sigurnosti između Ministarstva sigurnosti BiH i Centra sigurnosnih studija BiH potpisan 08. jula 2009. godine. Potpisivanje Memoranduma je potvrda opredjeljenosti Ministarstva sigurnosti BiH i Centra za sigurnosne studije BiH da kroz integracijske procese usmjerene ka pristupanju i punoprvanom članstvu BiH u NATO i EU, kao i druge regionalne i bilatelarne inicijative, reprezentativno i kvalitetno unaprjeđuju oblast sigurnosti u BiH.

Vijeće ministara BiH usvojilo Odluku o formiranju Koordinacionog tijela BiH za zaštitu i spašavanje. Ovim je ispunjena i jedna od obaveza BiH proistekla iz Hyogo deklaracije koju je BiH prihvatila 2005. godine.

- Urađena Metodologija za izradu Procjene ugroženosti BiH od prirodnih i drugih nesreća, koju je na prijedlog Ministarstva sigurnosti BiH, usvojilo Vijeće ministara BiH na sjednici održanoj 30. septembra 2009. godine.

- Ministar sigurnosti BiH na prigodnoj svečanosti 22. maja 2009. godine u Sarajevu, otvorio prostorije Operativno-komunikacijskog centra BiH – 112, na kojoj su učestvovali i predstavnici UNDP-a i Agencije za upravljanje u vanrednim situacijama Kraljevine Danske – DEMA, koji su stručno i finansijski pomogli osnivanje Centra.

- Sporazum o saradnji u oblasti reagiranja na prirodne ili druge nesreće između Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine i Ministarstva odbrane Bosne i Hercegovine potpisan 29. juna 2009. godine.

U oblasti međunarodne saradnje i koordinacije ostvarene su značajne aktivnosti među kojima su:

- Potpisane Standardne operativne procedure između Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine i Direkcije za zaštitu i spašavanje Republike Makedonije o pružanju pomoći u slučaju prirodne ili druge civilizacijske katastrofe u Sarajevu 7. aprila 2009. godine.

- Potpisan Memorandum o namjerama za saradnju u oblasti prevencije prirodnih i izazvanih nesreća i uklanjanje njihovih posljedica između resornih ministarstava Bosne i Hercegovine, Republike Srbije i Crne Gore u Beogradu, 16. oktobra 2009. godine.

Predstavnici Ministarstva sigurnosti BiH, Sektora za zaštitu i spašavanje su učestvovali na brojnim konferencijama, sastancima, seminarima i vježbama u zemlji i inozemstvu, među kojima je najznačajnije učešće na:

Regionalnom seminaru o upravljanju rizicima, sistemu 112 i metodologiji procjene rizika, u periodu od 19 – 23. januara 2009. godine, pod pokroviteljstvom UNDP-a i DEMA-e. Na seminaru je kroz dva modula učestvovalo oko 130 učesnika iz Slovenije, Hrvatske, Srbije, Crne Gore, Makedonije, Bosne i Hercegovine, te Rumunije, Bugarske i Turske.

- Sastanku Inicijative za spremnost i prevenciju katastrofa za jugoistočnu Evropu 28. januara 2009. godine, u Zagrebu, u organizaciji Državne uprave za zaštitu i spašavanje Republike Hrvatske, na kojem su, pored predstavnika Makedonije, Slovenije, Hrvatske i DPPI Sekretarijata, u ime Bosne i Hercegovine učestvovali predstavnici Ministarstva sigurnosti BiH, Sektora za zaštitu i spašavanje.

Sastanku Evropske nacionalne platforme u vezi Hyogo okvirnog akcionog plana od 2005. do 2015. godine, u organizaciji Njemačkog komiteta za redukciju katastrofa – DKKV i Organizacije Ujedinjenih nacija, Internacionalne strategije za redukciju katastrofa – ISDR, u Bonnu 19. i 20. februara 2009. godine.

- Radionici „Izrada Državnog plana reagiranja u slučaju prirodnih ili drugih nesreća“,   u periodu od 28. februara do 7. marta 2009. godine, Vašington DC, USA. Radionica je organizirana u saradnji Ureda za saradnju u oblasti odbrane Američke ambasade u BiH i Ministarstva sigurnosti BiH – Sektora za zaštitu i spašavanje s ciljem obuke učesnika za izradu Plana zaštite i spašavanja BiH od prirodnih ili drugih nesreća.

18. regionalnom sastanku Inicijative za spremnost i prevenciju u katastrofama u jugoistočnoj Evropi (Disaster Preparedness and Prevention Initiative for South Eastern Europe-DPPI SEE), u periodu od 06 - 07. aprila 2009. godine u Sarajevu na kojem su prisustvovali predstavnici zemalja Jugoistočne Evrope, članica DPPInicijative: Albanije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Crne Gore, Grčke, Hrvatske, Makedonije, Rumunije, Srbije, Slovenije, Turske, predstavnici brojnih međunarodnih organizacija kao što su: EC, NATO, UN ISDR, UNDP, IFRC, CADRI, DEMA, Swedish Civil Contigencies Agency, Environmental Institute.

- Radionici o primjeni INSARAG - smjernica za formiranje jedinica za zaštitu i spašavanje, u periodu od 27 – 29. aprila 2009. godine u RACVIAC Centru kod Zagreba. Radionicu su organizirali RACVIAC Centar i UNOCHA. Učestvovalo 17 predstavnika institucija iz oblasti zaštite i spašavanja zemalja jugoistočne Evrope.

   - Seminaru „Zaštita od poplava“ u periodu od 26 - 28. maja 2009. godine   u Beogradu, na kojem su učestvovali predstavnici iz Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Srbije te predstavnici Agencije za rukovođenje u katastrofama kraljevine Danske – DEMA i Sekretarijata inicijative za prevenciju i spremnost u odgovoru na katastrofe - DPPI.

- Seminaru pod nazivom „Upravljanje posljedicama katastrofa i terorističkih akata“, u periodu od 08. do 12. juna 2009. godine u Sarajevu, na kojem su učestvovali predstavnici Ministarstva sigurnosti BiH, Državne agencije za istrage i zaštitu, Obavještajno sigurnosne agencije Bosne i Hercegovine, Ministarstva odbrane Bosne i Hercegovine, Federalne uprave policije Federacije Bosne i Hercegovine, Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srpske, entitetskih uprava civilne zaštite, te policije Brčko Distrikta i Odjela za javnu sigurnost Vlade Brčko Distrikta, a u organizaciji Ambasade SAD u BiH, Ureda za odbrambenu saradnju i Centra za civilno – vojne odnose iz Montereja (Kalifornija).

Tehničkom sastanku Vijeća jugoistočne Evrope za civilno–vojno planiranje (Civil Military Emergency Planing for South Eastern Europe -CMEP SEE), u periodu od 09 – 11. juna 2009. godine u Sofiji, čiji organizatori su bili Ministarstvo za krizne situacije Republike Bugarske i US Inžinjerijski korpus (USA Corps Engeeners). Na sastanku su učestvovali predstavnici zemalja jugoistočne Evrope (Albanije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Hrvatske, Makedonije, Moldavije, Srbije, Turske), kao i predstavnici međunarodnih organizacija – USAID, NATO EADRCC, NATO Centre of Excellence Defence Against Terrorism.

- Sastanku generalnih direktora civilne zaštite zemalja Mediteranske unije u Marseju, u periodu od 17. do 19. juna 2009. godine na kojem su prisustvovali predstavnici 32 zemlje, predstavnici Evropske komisije i Savjeta Evrope kao i predstavnici Arapske lige.

„Međunarodnom seminaru o državnoj implementaciji obaveza u vezi sa suzbijanjem širenja oružja za masovno uništavanje: OPCW kao primjer uspješne pomoći u državnoj implementaciji Konvencije o zabrani hemijskog oružja“, u periodu od 22 - 23. juna 2009. na Jahorini, a u organizaciji Ministarstva inozemnih poslova BiH i OPCW-a.

Također su realizirane i značajne međunarodne aktivnosti sa međunarodnim institucijama i organizacijama UN, EU, EK, VE, NATO/PfP u cilju razvoja sistema zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini i primjene međunarodnih smjernica, instrukcija i direktiva, kako slijedi:

- učešće predstavnika Sektora za zaštitu i spašavanje Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine u aktivnostima Vijeća Evropske unije vezane EU Strategiju EU za prevenciju i sprečavanje katastrofa,

- saradnja sa Međunarodnom organizacijom za civilnu odbranu (ICDO) kroz učešće na konferencijama, seminarima i kursevima,

- učešće predstavnika Sektora za zaštitu i spašavanje na plenarnom zasjedanju Visokog komiteta za vanredne situacije pri NATO-u,

- obavljene pripreme za učešće u timu za organizaciju prihvata misije Biroa i Sekretarijata UNECE o buđenju svijesti o važnosti Konvencije UNTEIA.

Veoma dobri rezultati postignuti su u kvalitetnom međunarodnom predstavljanju organizacije civilne zaštite u Bosni i Hercegovini i učešću na međunarodnim vježbama, konferencijama, seminarima, kursevima i sl., te koordinaciji struktura sistema zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini i koordinaciji u okviru institucija Bosne i Hercegovine koje se bave pitanjima zaštite i spašavanja.

2010.

Pokrenut i realiziran veliki broj aktivnosti koje su od izuzetne važnosti za razvoj i jačanje sistema zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini, koje doprinose bržoj integraciji Bosne i Hercegovine u evro-atlanske integracije i jačanju ugleda Bosne i Hercegovine u međunarodnim odnosima.

Posebno su značajne aktivnosti usmjerene na što efikasnije funkcioniranje Operativno-komunikacijskog centra BiH–112 kao što su instaliranje sistema ARGOS – informatičke opreme kao i opreme za radiološki monitoring, koja je donirana od strane predstavnika strateškog partnera i donatora Sektora za zaštitu i spašavanje - DEMA-e (Agencije za upravljanje u vanrednim situacijama Kraljevine Danske).

Od ostalih značajnih aktivnosti izdvajamo:

- Predstavljena Metodologija za izradu strateškog dokumenta „Procjena ugroženosti od prirodnih ili drugih nesreća Bosne i Hercegovine“ na Prvoj planskoj konferenciji za izradu ovog dokumenta, održanoj u Sarajevu, 13. i 14. aprila 2010. . godine.

- Formirana Radna grupa za izradu Procjene ugroženosti BiH od prirodnih i drugih nesreća, koja je održala pet planskih konferencija na kojima je pripremljen materijal za konačno objedinjavanje dokumenta.

- izrađena Studija izvodljivosti za uspostavljanje Operativno-komunikacijskog centra BiH – 112 i uvođenje jedinstvenog evropskog broja za hitne situacije 112 koja je proslijeđena u parlamentarnu proceduru i usvajanje na Vijeće ministara BiH;

- Ministarstvo sigurnosti i Ministarstvo odbrane Bosne i Hercegovine potpisali 15. jula 2010. godine u Sarajevu dokument „Standardne operativne procedure angažiranja Oružanih snaga Bosne i Hercegovine na pružanju pomoći civilnim organima u reagiranju na prirodne ili druge nesreće“.

- Urađen dokument „Standardne operativne procedure za međuresornu koordinaciju prelaska državne granice prilikom primanja i/ili upućivanja međunarodne pomoći u zaštiti i spašavanju“ koji je usvojen na 138. sjednici Vijeća ministara Bosne i Hercegovine održanoj 29. novembra 2010. godine;

- Potpisan Sporazum između Vijeća ministara Bosne i Hercegovine i Vlade Republike Srbije o saradnji u zaštiti od prirodnih i civilizacijskih katastrofa 13. decembra 2010. god. u Sarajevu.

Učešće na važnijim međunarodnim skupovima:

- Učešće u radu Prve radionice “Smanjenje rizika od katastrofa – mehanizmi i metodologije u zaštiti i spašavanju“, koja je periodu od 10 – 11. februara 2010. godine u Kairu, Egipat, u organizaciji EU programa: Prevencije, spremnosti i odgovora na prirodne i druge nesreće-PPRD South okupila veliki broj zemalja. Glavni cilj PPRD South je doprinos jačanju kvaliteta službi civilne zaštite u Evro-mediteranskom regionu i nastavljanje institucionalne saradnje u oblasti saradnje između EU i partnerskih država, kao i između samih partnerskih država.

- Učešće u radu uvodnog kursa mehanizama Evropske unije u periodu od 08 -10. juna 2010. godine, u Rimu, Italija, u organizaciji Evropske komisije, zajedno sa predstavnicima zemalja članica Evropske unije i Republike Hrvatske. Osnovni cilj kursa je jačanje saradnje  među članicama Mehanizma zajednice tokom pružanja međunarodne pomoći, a u cilju poboljšanja sposobnosti timova prilikom izvođenja operacija pomoći. 

- Učešće u radu „Evropske radionice o srednjoročnom pregledu Hygo okvira za akciju“, u Ženevi, Švajcarska, u periodu 14-16. juna 2010. godine u organizaciji Evropske komisije i UNISDR na kojoj je učestvovao 31 predstavnik iz 16 zemalja i međunarodnih institucija.

- Učešće u međunarodnoj civilno vojnoj terenskoj vježbi „Združeni odgovor, Sarajevo 2010“. u periodu od 13 – 16. septembra 2010. godine u organizaciji Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine i u saradnji sa Ministarstvom odbrane Bosne i Hercegovine te uz stručnu i finansijsku podršku Agencije za upravljanje u vanrednim situacijama Kraljevine Danske – DEMA i NATO-a.  Na vježbi koja predstavlja odgovor na teroristički napad i otklanjanje njegovih posljedica učestvovalo je 18 različitih agencija, organa uprave i organizacija sa ukupno 25 timova različitih oblasti djelovanja u domenu zaštite i spašavanja, uključujući tim za RHB zaštitu iz Hrvatske, te nadležne organe uprave susjednih država u ulozi ocjenjivača (iz Hrvatske, Srbije i Crne Gore), ukupno oko 350 učesnika i osoblja podrške vježbi. Vježba je uspješno izvedena i izvršena obaveza utvrđena NATO programima (IPAP) za punopravno članstvo u NATO.

- Učešće na 58. sjednici Stalnog komiteta Vijeća Evrope za velike hazarde u slučaju prirodnih i drugih nesreća, u Parizu, Francuska u periodu od 08. do 09. aprila 2010. godine. Sjednica je održana s ciljem podizanja svijesti u pogledu efikasne implementacije Hyogo deklaracije za akciju 2005 – 2015. godine usvojene na Svjetskoj konferenciji o redukciji katastrofa u januaru 2005. godine u Japanu, čiji je potpisnik i BiH. Dvodnevna sesija je okupila predstavnike 34 zemlje kao i visoke dužnosnike UN, EU, Evropske komisije.

- Učešće u radu radionice “Operativno-komunikacijski centar 112” u periodu od 26-29. aprila 2010. godine u Sarajevu, i u organizaciji US Inžinjerijskog korpusa (USA Corps Engeeners) i Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine. Održavanje ove aktivnosti je predviđeno zaključcima Godišnjeg sastanka Vijeća jugoistočne Evrope za civilno-vojno planiranje, održanog u periodu od 02 - 03. decembra 2009. godine u Sofiji, Bugarska.

- Učešće na sastanku ministara i eksperata zemalja jugoistočne Evrope na temu „Rukovođenje u slučaju katastrofa“ u periodu od 12 – 13. maja 2010. godine, u okviru procesa saradnje u jugoistočnoj Evropi – SEECP, u Antaliji – Republika Turska. Domaćin sastanka bila je Vlada Republike Turske, a sastanku su, pored predstavnika Bosne i Hercegovine, prisustvovali i predstavnici Turske, Albanije, Rumunije, Bugarske, Hrvatske, Srbije, Crne Gore, Moldavije i Grčke, kao i predstavnici međunarodnih organizacija UN- ISDR, UN-OCHA, DPPI i NATO – EADRCC.

- Učešće u Jermeniji, Yerevanu, u periodu od 21 - 25. juna 2010. na Finalnoj planskoj konferenciji za  vježbu NATO Evroatlantskog centra za koordinaciju odgovora na katastrofe (EADRCC) upravljanja posljedicama od katastrofa “ARMENIA 2010“, planiranoj za realizaciju 11 - 17. septembra 2010. godine, u organizaciji EADRCC-a i jermenskog Ministarstva za vanredne situacije.

-  Učešće na sastanku „Dijalog o državnim politikama u BiH u oblasti smanjenja rizika od prirodnih nesreća i drugih katastrofa“ u periodu od 21 - 22. juna 2010. godine, u Sarajevu, BiH. Ovaj sastanak predstavlja dio regionalnog projekta pod nazivom „Smanjenje rizika od prirodnih nesreća i drugih katastrofa u Jugoistočnoj Evropi“ koji Razvojni program Ujedinjenih nacija u BiH (UNDP BiH) provodi zajedno sa Svjetskom meteorološkom organizacijom (WMO) i Evropskom komisijom (EC), te državnim partnerima-Ministarstvom sigurnosti BiH i entitetskim hidrometeorološkim zavodima. Dijalog je okupio više od 70 učesnika, predstavnike brojnih institucija sa državnog i entitetskog nivoa, predstavnike visokih naučnih i istraživačkih ustanova u BiH, kao i predstavnike međunarodnih organizacija (UNDP, WMO, Balkanski institut za krizni menadžment).

Učešće na  XXI Regionalnom sastanku Inicijative za spremnost i prevenciju katastrofa u jugoistočnoj Evropi (Disaster Preparedness and Prevention Initiative for South Eastern Europe-DPPI SEE) periodu od 22 - 24. septembra 2010. godine u Draču, Albanija. Sastanku su prisustvovali predstavnici zemalja Jugoistočne Evrope, članica DPPInicijative: Albanije, Bugarske, Hrvatske, Makedonije, Rumunije, Srbije, Slovenije, Turske i BiH te predstavnici brojnih međunarodnih organizacija kao što su: UN OCHA, UNDP, MSB, CADRI, DEMA, WORLD BANK.

Prisustvo seminaru o upravljanju posljedicama NHBR incidenata i redovna polugodišnja sjednica Grupe za civilnu zaštitu NATO-a u periodu 27 – 30. septembra 2010. godine, u Sliaču, Slovačka Republika, u organizaciji Uprave civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova Slovačke Republike i Grupe za civilnu zaštitu NATO-a. Učestvovalo  80 predstavnika 27 država NATO i PfP, od čega su 11 bili civilni eksperti NATO-a za oblast terorizma i NHBR.

- Učešće na radionici na Jahorini 05. oktobra 2010. godine, s ciljem izrade i usuglašavanja Individualnog partnerskog programa (IPP) između Bosne i Hercegovine i NATO-a za 2011, godinu u organizaciji Ministarstva odbrane Bosne i Hercegovine, a u saradnji s NATO HQ Sarajevo i NATO Koordinacijskim timom Vijeća ministara BiH. Na radionici učestvovali predstavnici ministarstava Bosne i Hercegovine, Direkcije za evropske integracije i NATO Koordinacijskog tima Vijeća ministara Bosne i Hercegovine.

- Učešće na „Prvom sastanku Evropskog foruma za smanjenje rizika od katastrofa“ u periodu od 06. do 08. oktobra 2010.godine u Geteborgu, Švedska. Obzirom da je Švedska fokal tačka za Hyogo okvir za djelovanje za smanjenje rizika od katastrofa, i predsjedavajući Evropskog foruma za smanjenje rizika od katastrofa, Švedska agencija za krizne situacije (MSB) je bila domaćin sastanka. Takođe značajnu podršku u organizaciji su pružili UN Međunarodna strategija za smanjenje katastrofa (UNISDR), i Vijeće Evrope. Forum je okupio predstavnike iz dvadest i četiri evropske države, kao i predstavnike istaknutih međunarodnih organizacija: UNISDR, EUR-OPA, EC, WMO, DPPI SEE, WHO). Evropski forum za smanjenje rizika od katastrofa je uspostavljen tokom sastanka evropskih dražavnih platformi i HFA fokal-tački u novembru 2009. godine, u Londonu, i osnovna svrha mu je olakšavanje diskusija, razmjene mišljenja i protoka informacija u oblasti smanjanja rizika od katastrofa na regionalnom i evropskom nivou.

- Učešće u trening seminaru o kontroli i prevenciji akcidenata u slivu rijeke Drine, u periodu od 13 - 15 oktobra 2010. godine, u Bečićima, Crna Gora, u okviru projekta za sliv rijeke Drine (DR Project) u organizaciji Regionalnog centra za zaštitu životne sredine za centralnu i istočnu Evropu(REC) sa sjedištem u Mađarskoj i uz podršku norveškog Ministarstva inozemnih poslova. Projekat je usmjeren na jačanje prekogranične saradnje u slivu rijeke Drine, s ciljem da, pored ostalog jača i kapacitete po pitanju prevencije i kontrole akcidenata kao i pružanje pomoći državama u procesu povezivanja na postojeći sistem za ranu najavu akcidenata u slivu rijeke Dunav/Sava (Danube AEWS). Projekat će trajati dvije godine a provodi se na teritoriji Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Srbije.

- Učešće na Međunarodnoj simulacijskoj kompjuterskoj vježbi „SEESIM – 2010. u periodu 17 – 26. oktobra 2010. godine (sjedište rukovodstva i kontrole vježbe bilo u Tirani, sa centrima za izvođenje vježbe po zasebnim scenarijima prirodnih ili drugih nesreća u glavnim gradovima 11 država regiona).

- Učešće na Godišnjem sastanku Vijeća jugoistočne Evrope za civilno–vojno planiranje (CMEP SEE) u periodu od 01-02. decembra 2010. godine, u Dubrovniku, Republika Hrvatska, u koorganizaciji Državne uprave za zaštitu i spašavanje Republike Hrvatske i Inžinjerijskog korpusa SAD-a (USACorps Engeeners). Na sastanku su, pored predstavnika Bosne i Hercegovine, učestvovali i predstavnici Bugarske, Makedonije, Moldavije, Crne Gore, Republike Srbije i Ukrajine, međunarodnih organizacija: NATO-EADRCC i EU-MIC.

 - Učešće u obuci „Sistem za pravovremeno upravljanje informacijama i razmjena istih (ePRIME)“, u Kraljevskoj vojnoj akademiji u Briselu, Belgija u periodu od 08-09. decembra 2010. godine po Individualnom partnerskom programu (IPP) za 2010. godinu. Seminar je organiziran od strane IMS/C&RS divizije u saradnji s Belgijskim vojnim vlastima.

- Učešće u obuci na temu „Oružje za masovno uništenje“ u periodu od 18. januara do  05. februara 2010. godine, u organizaciji U.S. State departmenta/ Uprave za diplomatsku sigurnost u okviru Antiterorism Assistance (ATA). Obuka je obuhvatila kompletnu oblast zaštite od oružja za masovno uništenje, čime se stvara osnova za izgradnju strukture odgovora na nesreće uzrokovane primjenom RHB sredstava. U obuci su učestvovali  predstavnici različitih institucija iz oblasti sigurnosti u Bosni i Hercegovini (SIPA, FMUP, RUCZ, KUCZ, PVB KS, Vlada BD BiH – Odjel za javnu sigurnost i Ministarstvo sigurnosti BiH – Sektor za zaštitu i spašavanje);

- Prisustvo Uvodnom kursu mehanizama Evropske unije, u periodu od 08 – 10. juna 2010. godine, u Rimu, Italija. Glavni cilj kursa je kreiranje zajedničkog osnova u razumijevanju među članicama Mehanizma zajednice u vezi kooperacije za vrijeme pružanja međunarodne pomoći, a u cilju poboljšanja sposobnosti timova prilikom operacija. Tokom izvođenja kursa predstavljen je način rada Evropske komisije u oblasti civilne zaštite. Prezentacijom „Humanitarna pitanja“ učesnici su upoznati s osnovnim principima rada, legislativom Evropske unije u ovoj oblasti, kao i sigurnosnim pitanjima o kojima ekspertni timovi moraju biti obučeni u slučaju pružanja pomoći pogođenom ili ugroženom području;

Realizirane su i ostale značajne međunarodne aktivnosti sa međunarodnim institucijama i organizacijama UNISDR, EU, EK, VE, NATO/PfP, ICDO, u cilju razvoja sistema zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini i primjene međunarodnih smjernica, instrukcija i direktiva te druge obuke po međunarodnim aktivnostima kao i učešće na ostalim međunarodnim konferencijama, seminarima, vježbama i aktivnostima organiziranim od strane međunarodnih organizacija i tijela.

2011.

Tokom 2011. godine provedene su aktivnosti kojima je dat izuzetan doprinos razvoju sistema zaštite i spašavanja, među kojima su najvažnije:

- Urađena Procjene ugroženosti od prirodnih ili drugih nesreća Bosne i Hercegovine.

- Ostvareno funkcioniranje i 24 satno djelovanje Operativno-komunikacijskog centra BiH-112, uvezanost Centra sa centrima u BiH, susjednim i drugim državama, međunarodnim organizacijama i institucijama, stvorene pretpostavke za uvođenje jedinstvenog evropskog broja za hitne situacije 112.

-  Izvršeno instaliranje i stavljanje u funkciju hardvera sistema ARGOS (sistem za rano otkrivanje i identifikaciju radioloških, nuklearnih i hemijskih agenasa u otvorenom prostoru), a u aprilu organiziran međunarodni seminar o funkcioniranju i radu ovog sistema.

 - Izvršen obilazak općina pogođenih poplavama (Lukavac, Brčko, Čapljina, Olovo, Gornji Vakuf-Uskoplje, Zenica, Bugojno i Višegrad) radi realizacije projekta „Lokalna strategija oporavka“.

- Osigurana finansijska sredstva UN-a od 100.000 $ za izradu strategije oporavka od poplava u 11 općina u Bosni i Hercegovini.

- Tražena i dobivena međunarodna pomoć EU u iznosu od 300.000 eura i upućena općinama pogođenim poplavama u Bosni i Hercegovini.

- Provedeno više aktivnosti koje tretiraju edukaciju učenika i menadžmenta osnovnih i srednjih škola po pitanju prirodnih ili drugih nesreća. 

- Potpisan Memorandum o Razumijevanju (MoR) o ostvarivanju koordinirane saradnje u oblasti zaštite i spašavanja ljudi i materijalnih dobara od prirodnih nesreća (inovirana verzija ) između Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine i Društva Crvenog krsta/križa Bosne i Hercegovine, 25. augusta 2011. godine u Sarajevu.

ZAKONODAVNE AKTIVNOSTI

- Pripremljena  Metodologija za izradu Plana zašite i spašavanja od prirodnih ili drugih nesreća institucija i organa Bosne i Hercegovine koja je u fazi usvajanja na Vijeću ministara Bosne i Hercegovine.

- Pripremljeno i dostavljeno više informacija na usvajanje Vijeću ministara BiH o realizaciji planiranih zadataka kao i učešću predstavnika Bosne i Hercegovine na seminarima regionalnog karaktera, učešću u međunarodnim vježbama zaštite i spašavanja ( NATO, SEDM/SEESIM, CMEP SEE) sa zaključcima i prijedlozima mjera koje bi trebalo preduzeti, kako bi se osiguralo što efikasnije implementiranje zakonskih odredbi iz sistema zaštite i spašavanja.

- Data su mišljenja na određene zakone, dokumenta i materijale.

ZAKLJUČIVANJE MEĐUNARODNIH UGOVORA

- Potpisan Sporazum o saradnji u zaštiti od prirodnih i civilizacijskih katastrofa između Vijeća ministara BiH i Vlade Republike Slovenije 30. septembra 2011. godine u Ljubljani.

- Potpisan Memorandum o razumijevanju između Bosne i Hercegovine i Republike Turske o upravljanju u vanrednim situacijama 29. marta 2011. godine u Sarajevu.

 - Potpisan Memorandum o saradnji i podršci sistemu zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini između Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine i Save the Children Norway, Ured za jugoistočnu Evropu (međunarodne nevladine organizacije sa sjedištem u Sarajevu) 04. aprila 2011. godine u Sarajevu.

SEMINARI, KONFERENCIJE, SASTANCI

U   okviru susreta na međunarodnom nivou izdvajamo učešće predstavnika 

Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine, Sektora za zaštitu i spašavanje na

slijedećim važnijim konferencijama, seminarima, sastancima: 

- Sastanak generalnih direktora institucija nadležnih za civilnu zaštitu Albanije,  Alžira, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Egipta, Francuske, Izraela, Italije, Jordana, Libana, Crne Gore, Maroka, Palestinske teritorije, Tunisa i Turske u Rimu, Italija  u periodu od 08-09. marta 2011. godine zajedno s predstavnicima Evropske komisije i Ujedinjenih nacija, radi procjene u kojoj fazi je realizacija Hyogo okvira za djelovanje na Mediteranu i pregleda doprinosa PPRD Jug Program-a ovom projektu. 

- „Treća globalna platforma za smanjenje rizika od katastrofa“ održana u periodu od 08. do 13. maja 2011.godine u Ženevi, Švicarska. Predstavlja najznačajniji globalni forum svih interesnih grupa uključenih u smanjenje rizika od katastrofa, i to predstavnika država članica UN Međunarodne strategije za smanjenje katastrofa (UN International Strategy for Disaster Reduction-UNISDR), drugih UN agencija, međunarodnih finansijskih institucija, regionalnih tijela, civilnog društva, privatnog sektora i naučnih i akademskih zajednica. Učestvovalo više od 2600 učesnika iz 168 zemalja, 65 nevladinih organizacija i 25 međunarodnih organizacija.

- Radionica „Nove tehnologije u civilnoj zaštiti: faza reagiranja“ u okviru   Programa za prevenciju, spremnost i odgovor na prirodne i druge nesreće – PPRD jug, održana u periodu od 29. maja do 3. juna 2011. godine, u Marseju, Francuska. Program PPRD jug je regionalni program pokrenut u martu 2009. godine, finansiran od strane Evropske unije sa ciljem poboljšanja kapaciteta civilne zaštite na polju prevencije, spremnosti i reagiranja na međunarodnom, državnom i lokalnom nivou. Radionicu su pohađali predstavnici zemalja partnera programa Albanije, Alžira, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Izraela, Egipta, Libana, Maroka, Pelestine i Turske.

- „Inicijalna regionalna konferencija za jačanje regionalne saradnje i koordinacije u

redukciji rizika katastrofa u jugoistočnoj Evropi“, održana 01. juna 2011. godine,u

Beogradu, Republika Srbija, u organizaciji UNDP-a, Norveške organizacije „Save the

Children“ i Balkanskog instituta za procjenu rizika i upravljanje u vanrednim

situacijama iz Beograda. Na konferenciji, koja je sazvana s ciljem davanja podrške i

promoviranja regionalne saradnje u oblasti redukcije rizika katastrofa, učestvovali su

predstavnici zemalja Jugoistočne Evrope, Evropske komisije, partnerskih

organizacija - UNDP-a, „Save the Children“, DPPI, NATO-a, EK i RCC-a.

- Peti sastanak državnih korespondenata i treći sastanak PPRD jug upravljačkog odbora - „Saradnja u oblasti civilne zaštite na vrhu političke agende Evro-Mediterana“, 13 - 14. juna 2011. godina, u Sarajevu, BiH. Program PPRD jug Evro-Mediteranski program za prevenciju, spremnost i odgovor na prirodne i druge nesreće (PPRD jug) finansiran je od strane Evropske unije s ciljem poboljšanja kapaciteta civilne zaštite na polju prevencije, spremnosti i reagiranja na međunarodnom, državnom i lokalnom nivou.

- XXII DPPI SEE Regionalni sastanak, 28-29 marta 2011.godine u Sarajevu, BiH, u organizaciji DPPI SEE CiO, Ministarstva sigurnosti BiH-Sektora za zaštitu i spašavanje i DPPI SEE Sekretarijata. Na sastanku učestvovalo deset država iz JIE regiona (Albanija, BiH, Bugarska, Hrvatska, Makedonija, Moldavija, Rumunija, Srbija, Slovenija, i Turska), međunarodni partneri(UNISDR, UNOCHA, MSB, DEMA, RCC) i DPPI SEE Sekretarijat.

- Konferencija na temu „Zrakoplovna potraga i spašavanje“ održana u periodu od 23. do 25. maja 2011. godine u Beogradu u organizaciji Centra za sigurnosnu saradnju – RACVIAC, Zagreb, Hrvatska, Komande odbrane Kraljevine Danske i Ministarstvo odbrane Republike Srbije. Konferencija je okupila nacionalne predstavnike regije iz Albanije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Makedonije, Slovenije i Srbije. Cilj konferencije je bio predstaviti nacionalne službe traganja i spašavanja u zrakoplovstvu (Search and Rescue – SAR), pravnu osnovu njihovog djelovanja, državne i nevladine organizacije koje se bave ovim aktivnostima, njihovu koordinaciju prilikom traganja i spašavanja u zrakoplovnim nesrećama i razmijeniti iskustva u ovoj oblasti.

- Ministarska konferencija o harmonizaciji regionalnih aktivnosti u sprječavanju prirodnih i drugih nesreća od 17. do 18. novembra 2011. godine u Beogradu, koja je okupila predstavnike država jugoistočne Evrope na visokom nivou, predstavnike diplomatskog kora i međunarodnih organizacija UNDP-a, UNISDR-a, DPPI-a i dr.

-  Sjednica CEPC-a (Komitet za civilno planiranje u vanrednim situacijama), 12. septembra 2011. godine, Brisel, Belgija.

- „Inicijalna regionalna konferencija za jačanje regionalne saradnje i koordinacije u redukciji rizika katastrofa u jugoistočnoj Evropi“, Beograd, 01. juna 2011. godine.

- Međunarodna vježba upravljanja posljedicama nesreća „CODRII 2011“ u NATO/ EAPC (Evroatlansko partnersko vijeće Sjevernoatlanskog saveza) formatu, od 27. augusta do 2. septembra 2011. godine, Kišnjev, Rapublika Moldavija,  

- Seminar „Efikasan i odgovarajući raspored resursa u slučaju katastrofa“, od 29. maja do 01. juna 2011. godine, Ankara, Turska.

- Radionica “Mehanizmi civilne zaštite Zajednice ” u okviru IPA multikorisničkog programa „Saradnja u oblasti civilne zaštite“,  Lot 3. Dubrovnik, Hrvatska, 05-07. oktobra 2011. godine.

- „Seminar o pravnim aspektima upravljanja u katastrofama u jugoistočnoj Evropi“, 02-04. novembra 2011. godine, Sarajevo.

- Sastanak organiziran na inicijativu Delegacije Evropske unije u Bosni i Hercegovini u vezi dosadašnje saradnje u oblasti spremnosti i prevencije, kao i reagiranja u slučaju prirodnih ili drugih nesreća, 25. januara 2011. godine, Sarajevo.

- Radionica i Zapovjedno-štabna vježba, 16-19.05.2011. godine, Sarajevo, BiH. Održavanje ove aktivnosti je predviđeno u zaključcima Godišnjeg sastanka Vijeća jugoistočne Evrope za civilno-vojno planiranje (CMEP SEE), održanoga u periodu od 01-02. decembra 2010. godine u Dubrovniku, Republika Hrvatska.

- Prezentacija aktivnosti planiranih u sklopu Lota 1 – Obuke i razmjena eksperata u okviru implementacije multikorisničkog IPA programa „Saradnja u oblasti civilne zaštite“, 29. juna 2011. godine, Sarajevo.

- Sastanak upravljačke grupe IPA MB 2009, 10 - 12. aprila 2011.godine, Brisel, Belgija.

- Seminar „Civilna zaštita u EU i jugoistočnoj Evropi“,  17- 19. maja 2011. godine, Zagreb, Republika Hrvatska;

- Plenarna sjednica NATO grupe za civilnu zaštitu, 04. marta 2011. godine Brisel, Belgija.

- Seminar NATO CPG (Grupa za civilnu zaštitu) , 04-07. oktobra 2011. Budimpešta, Mađarska

- NATO CPG plenarna sjednica II, 27-28. oktobra 2011. godine Brisel, Belgija

2012.

Usvajanje Procjene ugroženosti BiH od strane Vijeća ministara BiH

Procjena ugroženosti Bosne i Hercegovine usvojena je na 5. sjednici Vijeća ministra Bosne i Hercegovine održanoj 18.04.2012. godine, a na prijedlog Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine. Radi se o jednom od najznačajnijih dokumenata koji je urađen u saradnji Ministarstva sigurnosti BiH i institucija i organa Bosne i Hercegovine koje su, prema svojoj nadležnosti, značajne za oblast zaštite i spašavanja.

Izrada Plana zaštite i spašavanja od prirodnih ili drugih nesreća institucija i organa BiH

Usvojena je Metodologija za izradu Plana zaštite i spašavanja od prirodnih ili drugih nesreća institucija i organa BiH (“Službeni glasnik BiH”, broj 74/12). Metodologija je izrađena na osnovu standarda EU u oblasti planiranja i iskustva evropskih i drugih zemalja čime je osigurana primjena najboljih praksi u oblasti zaštite i spašavanja.

Održana je Prva instruktivna radionica za izradu Plana i sačinjena Odluka o formiranju Radne grupe za izradu Plana zaštite i spašavanja, čiji su članovi predstavnici institucija i organa Bosne i Hercegovine koje su, prema svojoj nadležnosti, značajne za zaštitu i spašavanje, te predstavnici entitetskih uprava civilne zaštite i Odjela za javnu sigurnost Brčko Distrikta.

Izrada platforme za redukciju rikiza katastrofa u BiH

Obaveza Bosne i Hercegovine da uspostavi Platformu za smanjenje rizika od katastrofa proističe iz „Hjogo okvirnog plana djelovanja 2005-2015: Izgradnja otpornosti naroda i zajednica na katastrofe“, koji je BiH potpisala zajedno sa 167 država na Svjetskoj konferenciji o smanjenju rizika od katastrofa, 18. do 22. januara 2005. godine u Kobeu, Japan.

Vijeće ministara Bosne i Hercegovine je na 6. sjednici održanoj 3. maja 2012. godine razmotrio i usvojio Informaciju o obavezi izrade Platforme za smanjenje rizika od katastrofa, te zadužio Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine, da u skladu sa članom 11. i 12. Okvirnog zakona o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih ili drugih nesreća u BiH, a u saradnji sa nadležnim institucijama BiH, entiteta i Brčko Distrikta BiH, provede potrebne aktivnosti na pripremi i organizovanju Platforme za smanjenje rizika od katastrofa u Bosni i Hercegovini u formi foruma. Ministarstvo sigurnosti je provelo sve potrebne aktivnosti za održavanje konferencije, ali je ona zbog potrebe političkog usaglašavanja prolongirana za april 2013. godine.

Opremanje struktura sistema zaštite i spašavanja

Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine je osiguralo brojne donacije za opremanje i obuku struktura zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini. U februaru 2012. godine osigurana je donacija – 4 komada motornih sanki i uručena Agenciji za istrage i zaštitu – SIPA s ciljem pomoći stanovništvu u slučaju prirodnih ili drugih nesreća. Također osigurane su i značajne količine hrane koje su isporučene Društvu Crvenog krsta/križa BiH, radi dostave najugroženijem stanovništvu. Početkom 2012. godine, a u cilju pomoći radi uspostavljanja funkcionalnih operativno komunikacijskih centara, entitetskim upravama civilne zaštite i Odjelu za javnu sigurnost Brčko Distrikt BiH, donirana je informatička oprema od strane Agencije za upravljanje u vanrednim situacijama Kraljevine Danske, a u skladu sa potpisanim Memorandumom o saradnji sa Ministarstvom sigurnosti BiH. U aprilu 2012. godine Ministarstvo sigurnosti je dobilo donaciju od Agencije za upravljanje u vanrednim situacijama Kraljevine Danske (DEMA-e) – dva terenska vozila za opremanje mješovite specijalizirane jedinice za zaštitu i spašavanje na nivou Bosne i Hercegovine, čije je formiranje u toku, u vrijednosti od 40.078, 00 eura.

U novembru 2012. godine potpisan je Memorandum o saradnji između Razvojnog programa Ujedinjenih nacija, Dječijeg fonda Ujedinjenih nacija, organizacije Save the Children kojim će Ministrstvu sigurnosti BiH biti donirana oprema za zaštitu od poplava u vrijednosti od 85,303,50 KM.

Na osnovu prijedloga Ministarstva sigurnosti BiH, Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje predložio je Vijeću ministara BiH Odluku o postupku ostvarivanja prava na oslobađanje od plaćanja uvoznih dažbina na opremu koja se stavlja u slobodan promet za potrebe civilne zaštite i vatrogastva koju je Vijeće ministara i usvojilo. (“Službeni glasnik BiH”, br. 77/10 i 74/12 ). Donošenje ove odluke je bilo potrebno radi korištenja povlastice iz člana 176. Stav 5. Zakona o carinskoj politici BiH (“Službeni glasnik BiH”, br. 57/04, 51/06, 93/08 i 54/10), što je doprinijelo da se u 2012. godini osiguraju veća sredstva za nabavku opreme, što pokazuje i podatak, da je putem donacija ili kupovinom osigurana oprema u vrijednosti od 3.268.715,00 KM.

U koordinaciji Ministarstva sigurnosti BiH, odnosno Sektora za zaštitu i spašavanje i Ambasade Republike Francuske u BiH, provedena je aktivnost doniranja vatrogasne opreme lokalnim strukturama zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini. Radi se o setovima za oslobađanje unesrećenih prilikom saobraćajnih nesreća koje je donirala međunaroda organizacija “Vatrogasci za hitne slučajeve” iz Francuske. U sklopu ovih aktivnosti  provedena je i trodnevna obuka za vatrogasce sa završnom, praktično-pokaznom vježbom u kojoj su učestvovali vatrogasci iz nekoliko općina sa teritorija cijele Bosne i Hercegovine (Zavidovići, Gračanica, Konjic, Livno, Zvornik i Milići);

Formiranje Koordinacionog tijela Bosne i Hercegovine za zaštitu i spašavanje

Ministarstvo sigurnosti BiH je pripremilo Odluku o formiranju Koordinacionog tijela BiH za zaštitu i spašavanje koja je usvojena na 20. sjednici Vijeća ministara Bosne i Hercegovine od 18.9.2012. godine („Službeni glasnik BiH“, br. 85/12). Ovom Odlukom stavljena je van snage ranija odluka o formiranju ovog tijela. Novo imenovanje uslijedilo je zbog potrebe funkcionalnijeg djelovanja Koordinacionog tijela u ispunjavanju zadataka utvrđenih Okvirnim zakonom o zaštiti i spašavanju.

Nadogradnja i dodatno opremanje Operativno-komunikacijskog centra BiH-112 i stvaranje pretpostavki za uvođenje jedinstvenog evropskog broja za hitne situacije -112

Izvršene su aktivnosti na dodatnom opremanju Operativno komunikacijskog centra BiH – 112 i uspostavljanju redundantnog (rezervnog) centra. Ovim će biti stvorene pretpostavke za efikasno funkcioniranje centra i osigurani uvjeti da se na području Tuzlanskog kantona uvede jedinstveni europski broj za hitne situacije – 112.

 Organizacija međunarodne civilno-vojne terenske vježbe "Zajednički otpor-2012"

Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine u saradnji sa Ministarstvom odbrane Bosne i Hercegovine i uz podršku Komande američkih snaga za Evropu (US EUCOM) i Komande NATO-a u Bosni i Hercegovini, organiziralo je međunarodnu civilno-vojnu terensku vježbu pod nazivom „Zajednički otpor-2012“ koja je održana od 27.05-05.06.2012. na području Hercegovine (lokalitet Čapljine i Bileće). U vježbi je učestvovalo oko 1000 ljudi organiziranih u timove - predstavnici Ministarstva sigurnosti i Ministarstva odbrane BiH, Komande američkih snaga za jugoistočnu Evropu, Republike Srbije i Crne Gore, entitetskih uprava civilne zaštite, Brčko Distrikta i dr. Svrha vježbe je bila - stimulirati bolju koordinaciju ministarstava i drugih organa uprave nadležnih za civilno-vojnu saradnju u ispunjavanju važnih zadataka u odgovoru na vanredne situacije. Vježbom se također željela izvršiti provjera funkcioniranja regionalne saradnje i koordinacije međunarodne pomoći u nesrećama uz očekivanje da će vježba pomoći u ažuriranju planova zaštite i spašavanja i eventualno doktrine i strategije urgentne medicine u vanrednim situacijama. Realizacija je protekla po planu i i od Grupe za evaluaciju vježbe, USEUCOM i NATO ocjenjena je vrlo uspješnom. Na prijedlog Ministarstva sigurnosti Vijeće ministara je usvojilo Informaciju o održavanju vježbe Zajednički otpor.

Priprema Memoranduma o saradnji sa institucijama i organima BiH i međunarodnim organizacijama i institucijama koje potpisuje MSB BiH

Potpisan Memorandum o saradnji između Razvojnog programa Ujedinjenih nacija (UNDP), Dječijeg fonda Ujedinjenih nacija, organizacije Save the Children i Ministarstva sigurnosti BiH 23. novembra 2012. godine u Sarajevu.

Dogovoren je regionalni projekat – spremnost za vanredne situacije, odgovor i smanjenje rizika od katastrofa u Bosni i Hercegovini između Ministarstva sigurnosti BiH i UNICEF-a. Potpisan je i Memorandum o saradnji i podršci sistemu zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini između Ministarstva sigurnosti BiH i Organizacije Save the Children 14. maja 2012. godine. Također je potpisan Memorandum o saradnji sa Državnom regulatornom agencijom za radijacijsku i nuklearnu sigurnost - DARNS (u vezi sa provedbom ARGOS-a) , 14.11.2012. godine.

Potpisivanjem ovih memoranduma su stvoreni preduvjeti za unapređenje sistema zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini i povećanje spremnosti nadležnih institucija za djelovanje u slučaju prirodnih ili drugih nesreća i efikasnijoj zaštiti ljudi i materijalnih dobara.   

ZAKLJUČIVANJE MEĐUNARODNIH UGOVORA

Priprema i potpisivanje sporazuma i memoranduma o saradnji u oblasti prirodnih ili drugih nesreća te uklanjanja njihovih posljedica sa susjednim zemljama i drugim zemljama između vlada zemalja

Potpisan Memorandum o razumijevanju na polju civilne zaštite i upravljanja u slučaju nesreća između BiH i Republike Italije, 17.09.2012. godine. Sporazum je stupio na snagu 11.12.2012. godine. Također, pripreme za potpisivanje Memoranduma o saradnji sa Republikom Albanijom su u toku i teku po planu.

 EVROPSKE INTEGRACIJE

Sva legislativa i dokumenti u Sektoru za zaštitu i spašavanje rade se prema standardima EU i dostavljaju Direkciji za evropske integracije na mišljenje. U tom cilju je i stalno učešće struktura zaštite i spašavanja na vježbama EU.

Učešće na vježbi Evropske unije po IPA korisničkom programu za civilnu zaštitu u Hrvatskoj

Značajno je učešće struktura zaštite i spašavanja iz Bosne i Hercegovine na terenskoj vježbi IPA CRO-FLOODS 2012“, koja održana u periodu od 21. – 25. maja 2012. godine u blizini Zagreba. Vježba je provedena u okviru IPA Programa multikorisničke pomoći za period od 2009 – 2011. godine pod nazivom "Saradnja na području civilne zaštite za države kandidatkinje i potencijalne kandidatkinje EU". Glavni cilj terenske vježbe bio je provjeriti saradnju timova u odgovoru na posljedice nesreće u okviru „EU Mehanizma civilne zaštite u Zajednici“.

Ukupno je na vježbi, sa grupom za kontrolu vježbe, trenerima, ocjenjivačima, posmatračima i markirantima učestvovalo oko 500 osoba, a ekipa iz Bosne i Hercegovine sa 22 učesnika je u svom sastavu imala timove za traženje i spašavanje na vodi i pod vodom, tim za pružanje prve medicinske pomoći, tim za RHB zaštitu i dr. Vijeće ministara je na sjednici održanoj 03.05.2012. godine usvojilo Informaciju o učešću struktura zaštite i spašavanja iz Bosne i Hercegovine u terenskoj vježbi IPA-CRO FLOODS 2012.

Pored ove, predstavnici Ministarstva sigurnosti BiH su ostvarili značajno učešće i u slijedećim vježbama:

-       NATO vježba “Gruzija-2012” (septembra 2012.g.);

-       LOT-2, Komandno-štabna vježba Hrvatska (februara 2012);

-       LOT 2, Terenska vježba – Hrvatska (maja 2012.g)

Izvještaj o implementaciji IPAP dokumenta i Izvještaj o provođenju aktivnosti kojima se provodi programsko i projektno planiranje i upravljanje u MSB u odnosu na obaveze koje proističu iz NATO PfP

Sektor za zaštitu i spašavanje je u 2012. godini koordinirao sve aktivnosti vezane za NATO Komitet za civilno planiranje za vanredne situacije – CEPC. Predstavnici Bosne i Hercegovine redovno učestvuju na polugodišnjim sastancima i seminarima u CEPC i aktivnostima Grupe za civilnu zaštitu i Grupe za industrijske resurse i komunikacijske usluge.

U periodu od 24-26.09.2012. godine održani su sastanci s NATO IPAP revizorskim timom u vezi s konsultacijama o IPAP 2011-2013 (samoprocjena implementacije IPAP-a 04.2011-03.2012) u Sarajevu. Predstavnici sektora nadležnih za pojedina pitanja su učestvovali na predmetnom sastanku, gdje su davali potrebna objašnjenja i odgovore na pitanja koja su bila od interesa za NATO ekspertni tim. Predstavnik Sektora za zaštitu i spašavanje je predstavio aktivnosti koje su postavljene kao ciljevi za IPAP 2011-2013 i prema planu realizirane.

Tokom decembra 2012. godine dostavljen je novi prijedlog IPAP BiH 2013-2015. u kojima su sektori i upravne organizacije u okviru Ministarstva sigurnosti BiH postavile nove akcije i ciljeve za naredni period od 2013-2015. Sektor za zaštitu i spašavanje je postavio četiri nova cilja za naredni period:izrada Plana zaštite i spašavanja ljudi i materijalnih dobara od prirodnih ili drugih nesreća institucija i organa BiH, popuna i učešće civilnih eksperata u CEPC grupama za planiranje  NATO-a, aktivnosti uspostave specijalističke jedinice za ZiS na nivou BiH, opremanja i obuke po međunarodnim standardima, Učešće u EADRCC vježbama otklanjanja posljedica.

Nabavkom softfera za analizu rizika u OKV BiH 112 stvorene su pretpostavke za uspostavu Državnog opservatorija rizika i Centra za procjenu rizika od prirodnih ili drugih nesreća ali za kompletiranje sistema analize rizika i stavljanja u punu funkciju prema metodologiji UN-a potrebno je dodatno opremanje i obučavanje kroz projekat uspostave Opservatorija i Centra koji je krajem 2011. godine podnesen Uredu UNDP-a u BiH.

OSTALE AKTIVNOSTI

Predstavnici Ministarstva sigurnosti BiH, Sektora za zaštitu i spašavanje su tokom 2012. učestvovali u radionicama, obukama i sastancima u okviru različitih regionalnih programa (Program za prevenciju, spremnost i odgovor na prirodne i druge nesreće – PPRD jug, Inicijativa za prevenciju i spremnost u slučaju katastrofa za regiju  Jugoistočne Evrope – DPPI SEE, IPA 2009 MB program „Saradnja u oblasti civilne zaštite za zemlje kandidate i potencijalne kandidate“, UN Međunrodna strategija za smanjenje rizika od nesreća – UNISDR, Organizacija za sigurnosti i saradnju - OSCE) itd.

PLANIRANI I REALIZIRANI PROGRAMSKI ZADACI

Programom rada Ministarstva sigurnosti BiH za 2012. godinu, a koji je sastavni dio Programa rada Vijeća ministara za 2012. godinu, iz nadležnosti Sektora za zaštitu i spašavanje, planirano je ukupno 8 aktivnosti, od kojih su sve realizirane, odnosno 100 posto.

 

NEPLANIRANE AKTIVNOSTI

Imajući u vidu da su u nadležnosti Sektora za zaštitu i spašavanja i aktivnosti za djelovanje slučaju prirodnih ili drugih nesreća koje se ne mogu predvidjeti, realiziran je i značajan broj neplanskih aktivnosti, uzrokovanih velikim snježnim padavinama i požarima.

Snježne padavine februar 2012:

Zbog velikih snjenih padavina koje su zahvatile teritoriju Bosne i Hercegovine u februaru 2012. godine, realiziran je veliki broj aktivnosti, od kojih ističemo najvažnije:

-          Upućeno je 45 zahtjeva za angažiranje pripadnika, mašina i helikoptera OSBiH (evakuacija, inžinjerijske mašine, ljudstvo), prevezeno 180 lica, MEDEVAC 13 lica, gorivo 1290 l, hrana i lijekovi 14.690 kg.

-          Putem OKC BiH-112 upućeni su zahtjevi za pomoć EUFOR-a, koji je kontinuirano, angažiranjem helikoptera pomagao ugroženom stanovništvu.

-          Organiziran sastanak sa predstavnicima ambasada, međunarodnih oraganizacija i institucija i nevladinog sektora u BiH, radi osiguranja opreme, sredstava, hrane i drugih potrepština za ugroženo stanovništvo. 

-          Sačinjavane informacije i izvještaji o stanju na ugroženom području i dostavljani institucijama i oragnima u BiH, ambasadama, međunarodnim organizacijama, institucijama itd.

-          Vršena stalna koordinacija i komunikacija sa svim institucijama i organima u BiH.

-          Ostvaren redovan kontakt sa sredstvima informiranja i kontinuirano dostavljane informacije i uputstva javnosti.

Požari

Zbog pojave velikog broja požara u Bosni i Hercegovini, Ministarstvo sigurnosti BiH je uputilo Vijeću ministara BiH više informacija u kojima su predložene određene mjere i zaključci, i to Informaciju o situaciji u BiH uzrokovanu šumskim požarima u periodu od 04.08-28.08.2012. godine koja je usvojena na 18. sjednici održanoj 30.08.2012. godine, te Informaciju o šumskim požarima u Bosni i Hercegovini u periodu august-septembar 2012. godine usvojenoj na 32. sjednici održanoj 18.12.2012. godine. Zbog složenosti situacije prouzrokovane požarima, Ministarstvo sigurnosti BiH je pripremilo prijedlog dvije odluke o traženju međunarodne pomoći u gašenju požara koje su usvojene na 17., odnosno 18. sjednici Vijeća ministara održanim 22.8. i 30.8. 2012. godine. Odluka je usvojena na sjednici Vijeća ministara BiH održanoj 22.8.2012. godine. Na osnovu navedenih odluka data je saglasnost Ministarstvu sigurnosti BiH da može tražiti međunarodnu pomoć i ista je upućena iz Republike Hrvatske (dva kanadera za gašenje požara) Ruske Federacije (jedan helikopter) i Republike Turske (jedan helikopter). Pomoć od Republike Hratske i Ruske Federacije Ministarstvo sigurnosti BiH je tražilo preko EU MIC-a, od Republike Turske na osnovu potpisanog Memoranduma o saradnji.

Pored navedenog upućeno je 39 zahtjeva za angažovanje OSBiH (angažirano 811 pripadnika OSBiH, na 40 lokacija, 72 misije helikoptera, 205 sati leta, izbačeno 2.343.700 litara vode). Također je tražena i odobrena pomoć snaga EUFOR-a.

Izrada Studije „Gašenje šumskih požara u Bosni i Hercegovini“

Na inicijativu Vlade FBiH, Ministarstva odbrane Bosne i Hercegovine, te Odjela za javnu sigurnost Brčko Distrikta BiH, Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine je sačinilo Informaciju o šumskim požarima i stanju u ovom segmentu zaštite i spašavanja u Bosni i Hercegovini i dostavilo Vijeću ministara Bosne i Hercergovine na razmatranje i usvajanje. Predložena Informacija je usvojena na 10. sjednici Vijeća ministara Bosne i Hercegovine, održanoj 12.06.2012. godine, te je u skladu sa zaključcima sa navedene sjednice, Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine, Generalnom sekretarijatu Vijeća ministara Bosne i Hercegovine 27.09.2012. godine, dostavilo prijedlog Odluke o formiranju Radne grupe za izradu pomenute studije. Nakon usvajanja predmetne odluke, pristupit će se izradi ovog dokumenta.