MONEYVAL je Bosni i Hercegovini uputio set od 70 preporučenih akcija koje je potrebno implementirati do veljače 2026. godine, kako bi se unaprijedio sustav sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma, te izbjeglo stavljanje BiH na tzv. “sivu listu”. Ulazak na tu listu označava da država u nedovoljnoj mjeri primjenjuje međunarodne standarde u ovoj oblasti, što bi imalo ozbiljne ekonomske i financijske posljedice za institucije, gospodarstvo i građane BiH.
Ključni zahtjevi MONEYVAL-a
BiH mora uspostaviti
funkcionalno koordinacijsko tijelo za sprječavanje pranja novca i financiranja
terorizma, s jasno definiranim ovlastima i tajništvom koje će provoditi dio
preporuka. Na međunarodnoj razini potrebno je unaprijediti upravljanje
predmetima te osigurati brži odgovor na zahtjeve za međunarodnu pravnu pomoć i
ekstradiciju. SIPA-FOO i tužiteljstva trebaju dodatno unaprijediti suradnju s
međunarodnim partnerima i uspostaviti mehanizme za prioritetno rješavanje
predmeta.
Nadzorna tijela u BiH moraju
uvesti sustav nadzora temeljen na procjeni rizika, osobito nad odvjetnicima,
notarima, računovođama, agentima za nekretnine i pružateljima usluga virtualne
imovine. Politike sankcioniranja treba uskladiti s međunarodnim standardima –
potrebno je osigurati strože i odvraćajuće kazne, te spriječiti ulazak rizičnih
osoba u vlasničke strukture obveznika. Važan je i ubrzan rad na uspostavi
registara stvarnih vlasnika prema FATF standardima, uz osiguranje
provjerljivosti i točnosti podataka.
SIPA-FOO mora dodatno ojačati tehničke
kapacitete te unaprijediti sustav povratnih informacija, dok tužiteljstva i
sudovi trebaju povećati broj istraga i presuda za pranje novca, kao i osigurati
ujednačenu sudsku praksu. BiH također mora dokazati da učinkovito upravlja
oduzetom imovinom i primjenjuje kazne koje imaju odvraćajući učinak.
Posebno je važno osigurati
pravovremenu i dosljednu primjenu ciljanih financijskih sankcija u skladu s
rezolucijama Ujedinjenih naroda — uključujući identifikaciju, blokadu i
izvještavanje o imovini označenih osoba. Svako kašnjenje ili nedosljednost u
izvršavanju ovih mjera predstavlja ozbiljan rizik za BiH i može rezultirati
stavljanjem na sivu listu FATF-a.
Uloga Ministarstva sigurnosti
BiH
Ministarstvo sigurnosti BiH
imalo je nekoliko ključnih obveza u ovom procesu i realizacija svih aktivnosti
je u toku.
- Uspostavljeno je Stalno koordinacijsko tijelo za sprječavanje
pranja novca, financiranje terorističkih aktivnosti i financiranje širenja
oružja za masovno uništenje.
- Sačinjen je Nacrt Zakona o ograničavanju raspolaganja imovinom
u cilju sprječavanja terorizma, financiranja terorizma i financiranja
širenja oružja za masovno uništenje, kojim se definiraju mjere i postupci
za provedbu ciljanih financijskih sankcija u skladu s rezolucijama UN-a i
pravnom stečevinom EU. Uskoro se očekuje upućivanje nacrta u proceduru
pribavljanja formalnih mišljenja nadležnih institucija, nakon čega će biti
upućen u daljnje procedure usvajanja.
- Ministarstvo je započelo aktivnosti na ažuriranju i izradi tri
procjene rizika financiranja terorizma, s ciljem dubljeg razumijevanja
prijetnji i ranjivosti, uključujući:
I) širok spektar identificiranih prijetnji, uključujući ulogu radikalnih
struktura, ultrakonzervativnih i desničarskih organizacija;
II) eventualnu povezanost kriminalnih skupina, korupcije i financiranja
terorizma;
III) korištenje neprofitnih organizacija i pravnih osoba u svrhe
financiranja terorizma.
- Sačinjen je Nacrt Pravilnika o provedbi Zakona o sprječavanju
pranja novca i financiranja terorističkih aktivnosti, koji je upućen
Vijeću ministara BiH na usvajanje.
Ministarstvo sigurnosti BiH
očekuje punu posvećenost svih nadležnih institucija na svim razinama vlasti
kako bi se preostale obveze provele u zadatim rokovima, te kako bi se
spriječilo da BiH ponovo završi na sivoj listi FATF-a, na kojoj se nalazila u
razdoblju od 2015. do 2018. godine.